Start

fredag 17. juni 2011

Tollerfestivalen del II

Glemte å fortelle at jeg sov fra halv to til fire natt til lørdag. Vet ikke om det skal bli min nye taktikk forann jaktprøver..? ;-) Det var ikke slik at jeg lå og slumret resten av natten, neida jeg var lysvåke. Men ikke uthvilt! Jaja, likevel holdt jeg brukbart utover lørdagen. Foredraget med Frode Lingaas ble veldig populært, tror det var bortimot 40 personer som hørte på han presenterte resultatet fra Helseundersøkelsen 2010. Resultatet finns nå på raserådet sin side på nett. Etter det var det sommerfest med 25 påmeldte, noen hjalp til med å dekke vakkert bord, noen handlet inn kjeks og frukt til kaffen, og noen bakte dessertkaker. Det ble en kjempetrivelig fest, med rikelig med gode drikker til. Jeg var ikke av de som holdt ut til slutt denne gangen, var så trøtt, og dessuten måtte jo noen gi hundene mat, og gå kveldstur med dem.

Søndag var det utstillingsdag i kjempefint vær. De tre Multestua juniorene som bor her på Østlandet var alle påmeldt. Jeg hadde meldt på Asaja, men siden jeg var litt opptatt med arrangementet, tenkte jeg å spørre Heidi om hun kunne tenke seg og stille. Etter å ha nevnt det for Geir, ble vi enige om å vente en time med å si det til Heidi, så slapp hun å grue seg så fælt. ;-) Det ble slik at Heidi stilte, og det gjorde hun meget bra. Det roet seg jo i sekreteriatet utover dagen, så da Kathrine lurte på om ikke jeg ville stille Kira for henne, så takket jeg ja. (Og Heidi truet med å aldri bli med på utstillinger igjen, slik som hun ble lurt :-P). Dermed ble det jeg som fikk stille Kira på hennes andre utstilling, og hun fikk sin første Excellent. Berta klarte også å bli plassert i en klasse med 11 fine juniortisper! Heidi handlet Asaja til Exc.2jkk og CK! Nå glemte jeg Arrak et lite øyeblikk her, i hans klasse ble det delt ut sløyfer i alle valører. Men Arrak fikk Exc han, og det summet blandt mange rundt ringen om hvor vakker han er. Godt bygget og så mørk og fin i fargen. Alle tre Multestua hunden fikk excellent og ble plassert i klassene sine, det er utrolig morro. Her er kritikkene:

Arrak: Exc.Jk2 Utmerket helhet. Bra hode. Kunne hatt noe mørkere øyne til sin mørkerøde farge. Utmerket proposjonert. Velvinklet. Beveger seg meget bra. Reell benstamme. Har en meget god dobbel pels.

Kira: Exc.Jk4 Kompakt helhet, femi hode. Bra hals & rygg. Kunne hatt mer forbryst og noe mer reellere benstamme. Kunne hatt mer rundede poter. Bra pels som kunne hatt mer underull. Beveger seg bra.


Asaja: Exc.Jk2 CK Utmerket helhet. Bra hode, halsog rygg. Normalt vinklet. Bra pelsstruktur som kunne hatt mer underull. Beveger seg bra.


Ikke lenge etter var det mamma Kaisa sin tur. Kaisa har røytet fælt de siste 2-3 ukene, jeg har gjort alt jeg kunne for å ikke dra av mer pels enn det høyst nødvendige. Hun var nå blitt atskillig smalere sett ovenfra, men fremdeles hadde hun nok underull til å gi inntrykk av å være en "hel" hund. Halskraven, skjørter og halen var fin. Jeg dusjet henne med litt vann, slik at hun ristet seg opp littegrann, rett før vi skulle inn i ringen. Kaisa showet fint i ringen, men det var 5 fine chamiontisper med: Zorika, Kaisa, Nea, Ricci og Zarina og jeg tenkte vel egentlig ikke på resultater overhode. Hodet mitt var på ting/gjøremål jeg ikke hadde rukket ennå, så jeg fikk nesten ikke med meg at Kaisa vant klassen. Kaisa ble kastet inn i bilen, mens et par vakre vateraner var bedømt. Så var det full fart inn i ringen igjen sammens med Asaja for første gang. :) Asaja var jo plassert som nummer to i klassen og ble naturlig nok raskt takket ut. Flere fulgte med nr 4 og 3 ble plassert, så sto det mellom Kaisa og Zarina, dommeren var i tvil. To vakre tollertisper. Hun syns Zarina var vakker stående fra siden, men hun falt litt i bevegelse, mens Kaisa kunne hatt litt mer forbryst, likevel stakk hun av med seieren, fordi hun var i så utmerked kondisjon og beholdt den supre rygglinja i bevegelse. I BIR / BIM finalen var det en kennel bror veteranen Shaggy Toller's Canadian Casper vi møtte. Casper har litt åpen pels og dermed var det Kaisa som trakk det lengste strået der også. Best I Rasen og Ole Brum vinner, med lavest mulige poengsummen: Vinner av jaktprøven og vinner av utstillingen det gir 2 poeng det. :-)))

Kaisa har vært på fire utstillinger i år, en 2 BTK, BIR, BIM og BIR som resultat. :-O Hun har nok også litt av det lille ekstra som hennes far Mascot hadde. Når hun bare klarte å legge vekk ringskrekken sin så kommer resultatene også. (er ikke 100 % vekk, men).

Her er Kaisas kritikk: Utmerket helhet. Fint hode, bra hals, rygg, haleansats. Fine vinkler. Utmerket kondisjon. Beveger seg meget bra!

Stakkars BIR hunden ble bare kastet rett i bilen mens jeg prøvde å rekke å komme ovenpå med finalepremier, ringsekretæren hadde nemlig stokket om på rekkefølgen på finalene, hun sa at etter de nye utstillingsreglene så måtte det være slik. Vi ble helt satt ut og mistet litt kontrollen, men vi rodde det likevel brukbart i land. Noen erfaringer rikere og mer sikker på hva vi skal og ikke skal gjøre for å få det hele til å skli ennå mer smooth! :-) Morsomt var det lell!

Nok en gang var det mange som kastet seg inn i dugnaden og vi fikk ryddet plassen riktig så fort. De fleste reiste nå hjem. Kaisa gikk også ned og ga blod til forskningen, de var veldig fornøyde og takknemlige for alle som hadde vært innom, ca 80 % av de "voksne" hunden hadde gitt blod. Etterhvert resite de også. Vi som da var igjen, blandt annet Kathrine og Anne Kristin møttes til en kjempekoselig grillfest om kvelden. Det ble jammen ganske høy stemning!

Jeg mangler bilder fra utstillingen (også). I morra kommer tredje og siste del i denne føljetongen, da skal jeg skrive om MH-testen.

2 kommentarer:

  1. Takk for ett fint pinsetreff og flott demonstrasjon av hvordan en jaktprøve skal se ut.
    Og det var jo gøy å gå med Asaja nå som nervene ikke fikk tid til å sprette frem :D

    SvarSlett
  2. Takk!

    Så bra at du likte å gå med Asaja. Ta vare på og husk den følelsen, det er jo ikke noe å være nervøs for! :-)

    SvarSlett

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...