Start

lørdag 18. juni 2011

MH protokoll

MH protokoll (mentalbeskrivning hund) for Multestua Dansende A.... Pirat kull. (e. Nitric Fox Aproved u. Shaggy Toller's Keehnu Dancing Zeta). Beskrevet på Hauersætre, den 13.06.11. Hundenes alder 13 mnd og 22 dager. Beskrivere:  Hundene er Asaja, Kira og Arrak. Det fins to hunder til i samme kull, men de bor for langt unna til å delta. Hundenes resultat er satt inn i tabellen, med en farget bokstav. Til høyre har jeg skrevet opp kullets gjennomsnitt, rasens gjennomsnitt og beregnet hvor stort avvikket for dette kullet er opp mot rasens gjennomsnitt. Tabellen sier ingen ting om hva som er ønsket profil for rasen.

Bilder av hundene vil bli lagt inn i neste blogginnlegg. Personlige kommentarer vil komme nederst i dette innlegget og sammens med bildene.




1 2 3 4 5 Kull snitt Rasesnitt (SE)  Avvik
1a KONTAKT Hilsing Avviser kont. Med knurring og/eller bite-forsøk. Gj.føres ikke innen tiden. Unnviker kontakt ved å trekke seg unna. Aksepterer kontakt uten å besvare. Trekker seg ikke unna. K A A       Tar kontakt selv eller besvarer kontaktforsøk.  Overdreven kontakttagende, f.eks hopper, gneller, bjeffer. 4 3,7 0,3
1b KONTAKT Samarbeide Følger ikke med tross gjentatte lokkeforsøk. Gj.føres ikke innen tiden. Følger med motvillig. K   Følger med, men er ikke engasjert i testleder. A A   Følger med villig. Engasjerer seg i testlederen. Følger med villig, er overdrevetn engasjert i testleder, f.eks hopper, gneller, bjeffer. 3,7 3,5 0,2
1c KONTAKT Håndtering Avviser med knurring og/eller biteforsøk. Håndtering ikke gjennomført. Unnviker, trekker seg unna eller søker støtte hos fører. K  Aksepterer håndtering. A A  Aksepterer, svarer med kontaktadferd. Aksepterer, svarer med overdreven kontaktadferd. 3,7 3,3 0,4
2a LEK 1 Lekelyst Leker ikke. Leker ikke, men viser interesse. Leker, starter langsomt, blir aktiv, leker. K A A   Starter raskt, leker aktivt. Starter veldig raskt, leker veldig aktivt. 4 4 _
2b LEK 1 Griping Griper ikke. Griper ikke, snuser bare på gjenstanden. K A A   Griper forsiktig, eller med fortennene. Griper direkte med hele munnen. Griper direkte, hugger gjenstanden i farten. 3 3,4 -0,4
2c LEK 1 Griping og drakamp Griper ikke. A  Griper nølende, slipper, holder, men trekker ikke imot Griper, trekker i mot, men slipper og tar nytt tak. Alt tygger. A  Griper direkte med hele munnen, trekker i mor til testleder slipper. Griper direkte med hele munnen, drar i mot, rykker. Alt. Rykker også i den pass.delen 3 2,7 0,3
3a FORFØLGELSE 2  Starter ikke/når ikke frem til første hjul. 1  Starter, men avbryter før byttet. 1 2  Starter eller løper langsomt. Kan øke farten, avslutter. 1 2  Starter med høy fart, målrettet - bremser ned ved byttet. Starter direkte med stor fart, løper forbi byttet. Kan snu. 3/2,7 2,8/3,1 0,2/-0,4
3b GRIPING 1 2 Overser byttet. Alt. Springer ikke frem. 2 Griper ikke, snuser på gjenstanden. 1  1  Griper tvilende eller med tidsforsinkelse. 2   Griper direkte, slipper. Griper direkte, beholder byttet i 3 sekunder. 2,3/2,3 1,9/2,5 0,4/-0,2
4 PASSIVITET Er uoppmerksom/uinteressert/inaktiv Er oppmerksom og rolig - står, sitter eller ligger. A  Er oppmerksom og i hovedsak rolig. Enkelte aktivitetsøkninger. K A   Er oppmerksom med økende aktivitet eller etter hvert uro. Veksler hurtig aktiviteter under momentet. Alt. Uro under hele momentet. 3,3 2,9 0,4
5a AVST. LEK Interesse Engasjeres ikke av fig. Kontroll. Avbrudd kan forekomme. K A A   Interessert. Følger fig. uten avbrudd. Interessert. Vil starte. Enkelte startforsøk. Veldig interessert. Gjentatte startforsøk. 3 2,9 0,1
5b AVST. LEK Trusler/aggresjon A  A  Viser ingen trusselatferd. K   Viser enkelte (1-2) trusselsignaler under momentets første del. Viser enkelte (1-2) trusselsignaler under momentets første og andre del. Viser flere trusselsignaler under momentets første del. Viser flere trusselsignaler under momentets første og andre del. 1,3 1,3 _
5c AVST. LEK Nysgjerrighet Går ikke frem til fig. innen tiden.  Går frem når fig. er aktiv på linjen. K  A  Går frem til den skjulte, men snakkende fig. A   Går frem til fig. med lav kropss-holdning og/eller med tidsforsinkelse. Går fram til fig. uten hjelp. 3,3 2,6 0,7
5d AVST. LEK Lekelyst Viser ingen interesse. Leker ikke, men viser interesse. A   Leker, kan gripe forsiktig. Terekker ikke imot. K  A  Griper. Trekker imot, men kan slippe og ta nytt tak. Griper direkte. Trekker imot, slipper ikke. 3,7 2,3 1,4
5e AVST. LEK Samarbeide Viser ingen interesse. Blir aktiv, men avbryter. K  A  A   Er aktiv med fig. når denne er aktiv. Er aktiv med fig. Viser også interesse mot passiv figurant. Oppforderer passiv fig. til fortsatt lek. 3 2,2 0,8
6a OVERRASK Redsel A  Stanser ikke eller kort stopp. Huker seg og stanser. A   Gjør unnamanøver uten å vende bort blikket. K   Flykter høyst 5 meter. Flykter med enn 5 meter. 2,7 3,2 -0,5
6b OVERRASK Trussel/aggresjon A  A   Viser ingen trusselatferd. K   Viser noe trusselatferd. Viser trusselatferd over lengre tid. Viser flere trusselsignaler og noen angrep. Viser trusselatferd og angrep som kan avslutte med bitt. 1,3 1,8 -0,5
6c OVERRASK Nysgjerrighet Går frem når fører legger ned kjeledressen/går ikke frem innen tiden. A   Går frem når fører sitter på huk og prater med kjeledressen samt roper på hunden. K   Går frem til kjeledressen når fører står ved siden av. Går frem til kjeledressen når føreren har gått halve distansen. A   Går frem til kjeledressen uten hjelp. 3,3 2,6 0,7
6d OVERRASK Gjenstående redsel A  A   Ingen tempoforandringer eller unnamanøver. Liten bue eller temoforandringer ved noen av passeringene. Bue eller temoforandring ved 1. passering. Mindre utslag ved 2. passering. K   Bue eller tempoforandring ved minst to passeringer uten minsket intensitet. Viser stor grad av resel etter samtlige passeringer. 2 2 _
6 e OVERRASK Gjenstående interesse A  A  Viser ingen interesse. K   stanser. Lukter eller ser på kjeledressen en gang. Stanser. Lukter eller ser på kjeledressen minst to ganger. Biter i eller leker med kjeledressen. Interessen avtar etter hvert. Biter i eller leker med kjeledressen ved 2 eller flere passeringer. 1,3 1,7 -0,4
7a LYDFØLS Redsel A   Stanser ikke eller kort stopp. Huker seg og stanser. Gjør unnamanøver uten å vende bort blikket. Flykter høyst 5 meter. K  A   Flykter med enn 5 meter. 3,7 3,2 0,5
7b LYDFØLS Nysgjerrighet K Går ikke fram innen tid. A   Går fram når fører sitter på huk og prater med skrammelet samt roper på hunden. Går fram til skrammelet når føreren står ved siden av. Går frem til skrammelet når føreren har gått halve distansen. A  Går fram til skrammelet uten hjelp. 2,7 3,4 -0,7
7c LYDFØLS Vedvarende redsel A  Ingen tempoforandringer eller unnamanøver. Liten bue eller temoforandringer ved noen av passeringene. Bue eller tempoforandring ved 1. passering. Mindre utslag ved 2. passering. A   Bue eller tempoforandring ved minst to passeringer uten minsket intensitet. K   Viser stor grad av redsel eller øket redsel ved samtlige passeringer. 3,3 1,7 1,6
7d LYDFØLS Vedvarende inter. K   Viser ingen interesse. A   Stanser. Lukter eller ser på lydkilden 1 gang. A   Stanser. Lukter eller ser på lydkilden minst 2 ganger. Biter i eller leker med lydkilden. Interessen avtar etter hvert. Biter i eller leker med lydkilden ved 2 eller flere passeringer. 2 1,7 0,3
8a SPØKELSER Trusler/aggresjon K  A   Viser ingen trusselatferd. Viser enkelte trusselsignaler. A   Viser trusselatferd over lengre tid. Viser flere trusselsignaler og noen angrep. Viser trusselatferd og flere angrep. 1,7 2,4 -0,7
8b SPØKELSER Kontroll Viser noe kontroll, deretter ingen interesse/engasjerer seg ikke. Ser mot spøkelsene nå og da.  Kontrollerer og/eller viser reaksjon mot spøkelsene. Lange avbrudd for eksempel begge spøkelsene halve avstanden, alt. ett hele avstanden. K  A   Konrollerer og/eller viser reaksjon mot begge spøkelsene. Korte avbrudd. A   Kontrollerer og/eller viser reaksjon mot spøkelsene under hele momentet. 4,3 3,9 0,4
8c SPØKELSER Redsel A   Oppholder seg hovedsakelig foran eller ved siden av fører. Oppholder seg hovedsakelig foran eller ved siden av fører, noe avstandsregulering. Oppholder seg i hovedsak foran eller ved siden av fører. Pendler mellom fluktstart og kontroll. Oppholder seg i hovedsak bak fører. Pendler mellom fluktstart og kontroll. K  A   Bakker lengere enn båndets lengde eller forlater stedet. Alt. flykter. 3,7 3,3 0,4
8d SPØKELSER Nysgjerrighet A   Går fram når fører har tatt av fig. hodeplagg/går ikke fram innen tid. Går fram når fører snakker med fig. og roper på hunden. K  A   Går fram til spøkelser når fører står ved siden av. Går fram til spøkelset når fører har gått halve avstanden. Går fram til spøkelset uten hjelp. 2,3 2,4 -0,1
8e SPØKELSER Kontakt A   Avviser eller unngår kontakt forsøk/tar ikke kontakt innen tiden. Aksepterer kontakten fra spøkelset uten å besvare den. Besvarer kontakten fra spøkelset. K  A   Tar selv kontakt med spøkelset. Intensiv kontaktatferd mot spøkelset. Kan for eksempel hoppe og bjeffe. 3 3,2 -0,2
9a LEK 2 Lekelyst Leker ikke. K  Leker ikke, men viser interesse. starter langsomt, blir aktiv, leker. A  A  Starter raskt, leker aktivt. Starter veldig raskt, leker veldig aktivt. 3,3 3,7 -0,4
9b LEK 2 Griping Griper ikke. K  Griper ikke, snuser bare på gjenstanden. A  A   griper forsiktig, eller nølende  med fortennene. Griper direkte med hele munnen. Griper direkte, hugger gjenstanden i farten. 2,7 3,3 -0,6
10 SKUDD K  A   Viser ingen berørthet. Rask kontroll og siden helt uberørt. A  Avtagende kontroll under lekpassivitet. Deretter uberørt. Retter interessen mot skytter, publikum eller annet, men returnerer til lek/passivitet. Avbryter lek eller passivitet. Låser seg mot skytter eller annet. Returnerer ikke til lek/passivitet. Berørt, redd. Alt. vil forlate plassen, forsøker å flykte. Alt. føreren avstår fra skudd. 1,3 2,3 -1


Dette var en veldig spennende og interresant opplevelse. Jeg skal innrømme at jeg ikke har erfaring med MH fra før, men det hindrer meg ikke i å ha meninger om de... ;-)  Jeg snakket med flere figuranter/erfarne testfolk i forkant og de forteller at de enten arrangerer treninger på testmomentene, eller tar en uoffisiell test først og så trener de på de momentene som trengs, før de tar den offisiell prøven. :-S For meg så undergraver det testens verdi! På samme måten syns jeg at om testen skal brukes som verktøy i avl, eller for å si noe om rasenes i boende egenskaper, innad og satt opp mot hverandre. Bør testen gjennomføres på unge hunder. I mitt hode er 15-18 mnd alder det ideelle. Men selvfølgelig kan man ta MH også utenom dette og av andre grunner enn å måle avlsarbeid og rasens egenskaper. MH er jo en av de prøvene man kan bruke for å få godkjenning til å starte bruksprøve (da er det jo helt ok og vente til man føler seg trygg på at hunden kommer til å gjennomføre!), eller man bare er med av ren nysgjerrighet! Det fins mange grunner, og man skal lese resultatet av beskrivelsen ut i fra hundens forutsetninger den dagen. Jeg har jo også sett nå at selv om banen er standarisert og momentene tenkt bli likt for alle, så vil både natur, menneske og mekaniske innretninger gi noe ulikheter. Det var veldig spennende å være med på!

Raskt i gjennom det jeg opplevde av mine tre:

De er sosiale og kontaktsøkende, har god lekelyst. Kira får lavere reaksjon på "haren", men den utløses for tidlig begge gangene/eller hun slippes for sent, så da er det vanskelig å si om hun har mindre forfølgelseslyst enn de andre to eller ikke. Det spiller bare en rolle for Oslos katter. De scorer høyt på nysgjerrighet, noe jeg syns er attråverdig. Og de er mer aktive enn gjennomsnitts tolleren  på passiviteten. :-/ De lar seg engasjere og leker med aktiv figuranten i avstandsleken. De viser lite trusseladferd, og syns egentlig ikke kjeledresser som spretter opp rett forann nesa på de er så veldig skummelt. Arrak går gjennom hele testen uten å la seg skremme av noe. Men jentene har vært sitt moment som de freaker ut på. Kira syns skrammelet er så skummelt at hun flykter og ikke avreagerer innen tida. Spøkelsene gir Asaja samme reaksjon, hun bjeffer og reiser all busta hun har, men ikke blir de skremt, og ikke endrer de "ansiktsuttrykk", dermed stikker hun! Ingen av de avreagerer innen tida på disse momentene, men de avreagerer likevel fint etter at tiden er gått ut. Kathrine får vite at hun kan bryte når og om hun vil, men at ingen av de to beskrverne ser noen grunn til at de skal bryte. (Her er snakk om at du som eier ikke etterpå skal føle at du ble presset til å ta hunden din gjennom situasjoner du ikke vil). Kathrine velger å fortsette. Begge jentene tar seg flott inn igjen. Arrak og Asaja leker like intensivt som på starten av prøven, mens Kira rett og slett ikke gidder mer. Alle tre er skuddfaste og kullet ligger hele en karakter under gjennomsnittet på rasen.

Utrolig fin dag i skogen, heldigvis hadde vi et fantastisk vær, veldig morro/interresant og være med på!

5 kommentarer:

  1. Kul att du gjort MH på valparna men förstod jag rätt ? Träna momenten innan officiellt test ? jag håller helt med dig - galet - det har jag aldrig hört att man kan göra i Sverige. Ninni berättade att Kent Svartberg föreläste på Tollarklubbens årsmöte (tror jag) om ett nytt MH som håller på att tas fram då det som finns är utformat för bruksraser, han sa att den idealiska åldern för MH är 18 mån för då är hunden färdig mentalt. Klem Anna Näslund (jag var tvungen att vara anonym för att kommentera)

    SvarSlett
  2. Å trene før MH'en høres da helt sprøtt ut! Hva er da vitsen? :S Veldig spennende å se resultatene, og morsomt dere fikk med alle 3 østlendingene. MH er jo et fint verktøy, men jeg tror ikke man må lese seg blind på dem, nettopp fordi det er så mye som kan spille inn som ikke kommer frem kun i karakterene. Jeg håper vi kan få meldt på A-gjengen til høsten en gang :)

    SvarSlett
  3. Det med å trene til MH'en tror jeg er "smittet over" fra de to andre og (inbiller jeg meg) vanligste mentaltestene i Norge. Karakter-test og Funksjonsanalyse. Det er begge tester som hunden kan få ikke bestått på. Og dermed øver folk...

    Ellers helt enig med deg Helene, man skal være forsiktig med hva men legger i resultatene. Enda mer enig er jeg etter å ha sett hvordan småting påvirker resultatet. :)

    Men absolutt et verktøy som har noe nytteverdi, den nye testen som Anna nevner over her er nok ennå mer av interresse for alle raser, og alle typer "bruksområde" på hunden (også familiehunden).

    SvarSlett
  4. Hei Hei
    Interessant lesning. Jeg tok selv Karaktertest på Chivas og Dandy for 1 år siden i forbindelse med Brukstrening med Chivas. Han var da 7 år men måtte jo gjennom denne for å kunne starte på en evt. konkurranse. Dandy ble med på impuls. For meg så var det helt uaktuelt å trene på øvelsene.. det vil som du sier gi et helt feil resultat - Begge mine besto. Men det som var interessent synes jeg var at Chivas fikk beskrevet flukt redsel i situasjon med skrammelet - fordi han luntet videre inn i skogen...Han hadde ikke flukt tendenser i det hele tatt.. han ga rett og slett F... og ville heller gå på tur innover i skogen... Det virker som bedømningene tildels ikke tar hensyn til rasen som går men at alle 'leses' likt.. hadde vært interessant om man hadde en egen 'funksjonsanalyse/karaktertest' for retrieveren her i Norge...

    Hilsen Anne Lise

    SvarSlett
  5. Du har rett i det Anne Lise at de beskrivelsene som er listet i avkryssningsboksene ikke gir nøyaktig beskrivelse av hvordan hunden reagerer. Og ennå mindre hvorfor den reagerer slik. Skal man ha fullt utbytte av å lese/tolke MH'en til en hund, bør man rett og slett ha sett hunden bli testet.

    Jeg skulle virkelig ønske vi kunne hatt en test for våre retrievere. En test som både kunne beskrive arbeids-/retrieveregenskaper og mentalitet. Som man kunne ta såpass tidlig at trening ikke påvirket resultatet nevneverdig. Men som ikke var så hard at den kunne "ødelegge" en sent modnet unghund.

    Vi må se om vi ikke får jobbet for det på sikt!

    :)

    SvarSlett

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...