Start

mandag 20. juni 2011

Eventyrlige Finnskogen!


Vi har hatt en kjempefin kveld på Finnskogen. Jeg la ut "prøvespor" til begge jentene. Vi har trent litt momenter i sporet i det siste, nå skal vi se hvordan det fungerer med fullt spor igjen. De skal begge starte på prøve der oppe om tre uker, de sporene de får gå i morra er sporene jeg skal være kjentmann på. Etter at sporene var lagt, reiste vi bort til Ormtjennet. Jakttrening og grillkos ved vannet. Vi holdt på i flere timer.

I går kveld meldte jeg på til Tollerspecialen. Tollingjaktprøve, så da får vi kaste oss igang med vilttreninga da. For under en uke siden fikk jeg tilgang på treningsvilt. Vi har hatt duer hele tiden, men ender har vi slitt med å få tak på. Trente med en and i fjor sommer og en gang med Astrid og Krutt på forvinteren. Det gikk greit nok begge gangene, men det er ikke helt på plass. Så trente vi med en and her før i uken. Første apportering gikk kjempebra, neste gang ble det kladd. Kaisa tok godt grep, løftet anda halvveis opp, og slapp! For så å ignorere anda helt! Jeg måtte bort å sjekke det hele nærmere ut, og fant vel ut at Kaisa hadde stukket seg på beinsplinten som sto ut fra en knekt vinge. :-/ Jeg syns det var rimelig pinglete, og arrangerte raskt en ny øvelse med litt mer pepp i, men det kladdet jo bare mer, jo mer jeg prøvde. Så jeg måtte bare gi opp! At det pøsregnet stimulerte ikke kreativiteten min noe særlig den kvelden. ;-p

Jaja, likevel har vi altså meldt på andejaktprøve om 1,5 mnd!?! Vi får se da, om det er tid nok til å få skikkelig dreis på apportering av denne fuglen som Tolleren skal være spesialist på. Kaisa er helt spontan på duene, de har vi hatt god tilgang til. De ytterst få gangen i hennes liv, vi har hatt and og trene med, har det gått bra. Spontaniteten er litt lavere på de første par apporteringene, men så er det snart på gli. Jeg håper nå at jeg klarer å være fornuftig og ikke kladde det til.

Starten på dagens trening var heller ikke så smart. Jeg startet treninga med å gå litt halvveis rundt vika vi satt i og gjorde et kast på vann. Der skulle anda få ligge som fremadretning, før vi snudde oss, forflyttet oss litt bakover og jobbet med et dypt felt med dummier. Begge jentene gjorde flott jobb på feltet (parallelt med vannet) De fikk legge seg (se bilde over) mens jeg ordnet med grill, mat og diverse småting. Koste meg så med en kaffekopp, før jeg hentet Kaisa. Anda som jeg hadde kastet hadde i mellomtiden drevet 20 meter og lå oppe i myrkanten på kastesiden. Tanken min da var å benytte anledninga til å trene dirigering på vann. Jeg sendte henne på linje ut dit hun husket at den hadde falt, blåste sitt signal og dirigerte henne til venstre. Hun tok dirigeringene veldig fint og det var jo strålende trening!? Kaisa krabba opp på land, tok tak i ande-pande og dro den en meter opp på myra, la den fra seg, når jeg lokket henne mot meg, kom hun like gjerne uten anda. - Begynner å se et mønster her, tenker du...? Det bør være mønsteret èn stykk trener som legger opp tåpelige oppgaver, som ikke harmonerer med det som det skulle trenes på. For målet med treninga var jo at Kaisa skulle få apportert den anda spontant og skikkelig et par ganger. ;-) Det hadde vært så enkelt og skylde på bikkja og hennes manglende egenskaper...

Løsning: Lang spisepause! Så enkeltmarkeringer på vann. Og grepet ble fort bedre, bære etappene på land ble økt fra i vannkanten til 3 meter. Med ryggen til og pølse i hånda, så kom fuglen også helt inn, uten risting. Og uten at jeg måtte mase. :))) Så endte treninga med et stort smil om munnen likevel. :D Jeg er opptimist i forhold til Tollingjaktprøve med vilt, men det gjenstår litt jobb! Det hadde vært så mye enklere og tryggere og melde på til Working Testen, der følte jeg at det var Åpen klasse som var riktig for oss, det kunne jo blitt gøy. Men litt utfordringer skal man ta, og å gjøre en god jobb på officiell TJP henger høyere på ønskelista!

Ellers så har vi altså ikke meldt på utstilling, Kaisa er naken og mer naken blir hun fram til da. Asaja er bortreist på ferie i den perioden, så hun kommer ikke til Sverige. Mens Kaisa og jeg prøver oss på LPI og blodspor i tillegg til jakta. Jeg tenker også å jakte litt på spennende framtidige svigersønner. ;-)))

3 kommentarer:

  1. Artig lesing Nina og så flotte stemningsfulle bilder. Jeg har forresten en gakkgakk i fryseren, kanskje vi kunne prøve oss litt med den.

    SvarSlett
  2. Ta godt vare på gakkgakken din Heidi. :) Vi kan kanskje ta en økt med den i måneskiftet juli/august. :-) Jeg har fått hamstret inn noen ender. Så vi er godt i gang med treninga nå...
    :)

    SvarSlett
  3. MELDING:VAR PÅ FINNSKOGEN FOR Å FISKE I HELGEN. LUCKY SKJÆFEREN PÅ 2,5 ÅR LØP UT OG KOM ALDRIG TILBAKE,DETTE VAR FREDAG KVELD DEN 18,05 .SÅ OM NOEN HØRER ELLER KOMMER OVER HENNE PÅ NOEN MÅTE VÆR SNILL Å SI IFRA,MITT TLF NO ER 47172996

    SvarSlett

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...