Start

lørdag 16. mai 2015

Flere videoer fra MHen



Dette innlegget ble påbegynt for en tid tilbake, her vises litt flere videoer fra Arya sin MH. Var meningen min og legge til enda flere videoer, men jeg tror jeg publiserer innlegget nå, så får vi se om det blir mer oppdateringer etter hvert. ;-)



Multestua Dans Med Chiquita - Arya, under sin mentalbeskrivelse hund, siste halvdel av posten Aktivitet. Her ser man på hundens aktivitetsnivå, etter at den har fått være sosial, lekt og også jaget etter "lilleharen", hvordan reagerer hunden på at aktivitet uteblir. Man står passiv i tre minutter og ser på hva hunden gjør. For en retriever, en jakthund som skal vente ved foten når jakta pågår og skuddet faller, er dette et viktig punkt. Og sier litt om hvor lett det vil være og lære hunden en god ro ved foten i jaktlige situasjoner. Samt at man har en hund som vil kunen spare på kreftene og har en god av og på knapp. Hos unge hunder forventer man en del flere aktivitetsforsøk enn hos hunder som er over 2-3 år. 

Jeg er meget godt fornøyd med hennes naturlige aktivitetsnivå, hun har endel ungdommelige morsomheter da. Jeg er særlig fornøyd med at det ikke kom noen pip. På to kullsøsken og 6 minutter kom det kun et bittelite pip.

Legg også merke til hvor vakker hun er! Hun er en flott bygget tispe. Fremdeles ung og trenger mer utvikling, men jeg liker henne godt!


Aryas MH, Forfølgelsen (Lilleharen). Her beskriver man hvordan hunden handler etter at jaktlysten er vekket av en "hare" som løper vekk fra dem. Viljen til å starte, farta ut, og om de fullfører jakta, samt viljen til å gripe og beholde apporten beskrives også, det hele gjøres to ganger. For å se om hunden har samme, økt eller redusert lyst til å jakte og ta grep. 

Hva vi ønsker av en toller/retriever her er jeg litt usikker på... Vi vil ha hunder som har handlekraft og vilje til å gå ut etter felt vilt/apporter i alle typer jaktsituasjoner, og vi vil ha hunder som griper relativt kjapt og villig. Men våre hunder skal jo gå ut på kommando og bare på de vilt vi tillater, de skal ikke jage og gå etter annet vilt. Så en hund med stor jaktlyst, må i alle fall ha mye samarbeidsvilje. En hund som er godt jakttrent, vil kunne være så formet i å skulle bli værende ved fot, at selv uten kommando, vil de kunne nøle med å løpe ut. For å løse dette problemet tar man stort sett alle hundene på høyre side, man bruker ikke kommandoer, holder i halsbåndet og har tatt av line, og man tar et skritt fram i det man slipper for å signalisere at de får lov til å gå. Om en hund ikke går første gang, bør den gå på andre gangs forsøk, tenker jeg. Jeg vil ikke ha problemer med å avle på en hund som ikke viser stor jaktlyst i dette momentet.

Om du trodde at jeg nå hadde en liten "forsvarstale" for Aryas manglende jaktlyst, tar du feil. :-D Som sin mor og mormor har hun stor vilje til å løpe ut, og apporterer villig, selv om Aryas avleveringer må trenes litt på. (Det er bare selve gripende og inntil de 3 første sekundene som beskrives, ikke veien tilbake).






Jeg har også et par videoer av søster Clara Chablis, men for nå får dere nøye dere med noen bilder. :-)


<3

Her er det første innlegget om årets MH, med flere bilder og videoer: 

Via venstre menyens emne-etiketter kan du finne innlegg fra tidligere MHer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...