Start

fredag 22. mai 2015

BK prøve Fløytdammen

I går kveld startet Bhest og jeg på BK prøve på Fløytdammen. Av mange grunner var jeg veldig i tvil på om jeg skulle starte, jeg hadde bestemt meg for at jeg uansett skulle reise bort og trene på å være rolig i prøvesammenheng, vi var der først litt over syv, det var 11 hunder som startet den kvelden, og da vi kom var det en hund som nettopp var startet, samt to hunder til og evt Bhest som siste hund.

Jeg startet med å se på en hund og slik var prøveopplegget: En markering kastet ut på blankt vann i elva, ikke spesielt langt ut, men man sto vel minst 20 meter inn på land, så snudde man seg, gikk noen meter fot, og fikk en markering opp på land, ikke særlig lang men opp et nivå og med skjult kaster og skjult nedslag bak ei svær gran, dummyen var synlig i svevet. Så gikk man litt mer fot, i mellomtiden hadde kasteren fra mark 1, flyttet seg til motsatt side av området. Her sto hunden da bak dammen, og markeringen kom på andre siden av dammen, og i elva på baksiden av trerekka som skiller elva og dammen. Det var så mye vann at dammen og elva nesten ikke var avdelt. De hundene jeg så tok landveien rundt og da ble det vel en 40 meter langs land, og 10 meter ut i vannet tenker jeg. Etter markering nr 3 gikk man fot bak skytter et godt stykke. Så fikk man ta på lina, mens man forflyttet seg over til neste jaktmark. Fra veien fikk man en markering i venstre ytterkant av feltet, opp i en skikkelig kvisthaug etter hogst. Det er vel egentlig ikke lov å jakte fra veien, men skytteren traff alle gangene. ;-) 

Så startet men på feltet, som lå med veien som startlinje, og elven som bakkant, til høyre var det et gjerde som avgrensning, på venstre side bare en tenkt avgrensing. I midten av feltterrenget er vanligvis et lite våtområde, men nå var det overflommet og et stort område dekket av vann som ikke var svømmedypt, men rakk de fleste hundene langt opp på siden. I fremkant var det grøft og et lite belte med litt kvist og kvast før vannet, på venstre side var det også slikt terreng, glissen skog, men med masse hogstrester. Om hunden gikk gjennom vannet og opp på andre siden, eller rundt på venstre side var det i bakkant et terreng med mer tradisjonell lyng og litt siv langs elveleiet. Hunden jeg så på fant ingen dummyer i feltet, men det lå to dummyer synlig for menneskeøyet i vannet, så lå det i alle fall to midt i det området i bakkant. Jeg vet ikke hvor de siste var, men hørte at det skulle ligge to nedgravd i kvist i framkant av feltet, altså veldig nærme startlinja, kanskje i grøfta. Så må det ha lagt en dummy til en eller annen plass, enten til venstre eller i bakkant, for det skal ha vært 7 totalt. 


Jeg var nervøs, og kjente på at det er lenge mellom hver gang jeg går noen prøver, jeg hadde mest lyst og bare si at vi ikke ville starte. Men Bhest var helt rolig der han ventet i bilen. Han var lugn og fin da vi varmet opp litt inne i skogen, selv om det kom skudd fra prøveområdet var han helt fokusert på meg. Så jeg fant ut at vi skulle starte.

Oppsummert gjorde han 4 gode markeringer, de tre første var rett på, den fjerde fikk han fert av på motsatt side av kvisthaugen, han fulgte opp ferten opp og ga seg ikke, selv om han måtte bore hodet inn i kvisthaugen. Gutten var samarbeidsvillig og fulgte meg fint, nydelig fotgående, og han sitter fint ved min side, han jobbet med god fart ut og inn på markeringene, avleveringene var dårlige (mot normalt for Bhest), alle 8 apportene kom rett inn og hele veien inn til meg, men jeg plukket vel tre opp fra bakken, og et par var sånne jeg bare såvidt berget de i hånd. Vi får trene litt basic igjen! Men dessverre ble det pip på markeringene, på vann kom det et svakt pip ved plasket på den første, og ganske tydelig lyd på den andre (som du ikke akkurat måtte stå helt i nærheten for å høre), på land var han stille til han fikk apportkommando, men da kom det et lite startpip.

På feltet startet han med god fart, og fant en dummy ganske fort, men på vei ut andre slaget kom kasteren fra vannmarkeringen gående på veien, sparkende i grusen og med 3 dummyer svingende i hånda, så da brøt Bhest arbeidet og måtte nesten studere kasteren en stund. Han burde jo ikke la seg forstyrre, men akkurat oppmerksomhet mot kasteren syns jeg ikke jeg vil belaste han for mye for. Han opptok arbeidet, men søkte på et litt lavere gir derfra og ut. Skal innrømme at det var ikke et felt preget av effektivitet og rutine, han blir litt lenge i de områdene han ikke får fert i, men han dekker hele feltet og søker i alle områdene, og når han får fert så følger han opp, de to første henter han på tørt land bak vannet, den ene får han på et slag i gjennom vannet, den andre ved å ta landveien ut, så får han fert av de i vannet og plukker en etter en, de to på vannet. Jeg vurderte og stoppe prøven da, for jeg var ganske fornøyd, det er ikke ofte han har hentet flere enn fire dummyer uten noen form for påvirkning mellom. Men å stoppe selv på prøve er ikke lett. Så jeg sendte en gang til, det kom ikke noe bra ut av det.  Dommeren takket for dagen og skrev kritikk. Som følger:




Det dommeren (eller rettere sagt dommereleven som fulgte oss hele veien rundt) kommenterte som ikke står i kritikken var at hunden dekket hele området på søket .Jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket over at det ikke holdt til en 3.premie.

Her har du en retriever som markerer bra, viser god samarbeidsvilje og arbeidslyst, han går villig i vann og svømmer godt, han får inn 4 markeringer, 8 apporter totalt han dekker hele området i søket og følger opp alle vitringer han får og tar altså inn 4 fra feltet. Han har spontane opptak, myke fine grep og bringer alt villig hjem innenfor en halvmeter fra fører, flere av dem også fint i hånd. Og så skal det ikke holde til en premiering?Jeg undres litt over det... På en praktisk andejakt hadde man i alle fall hatt stor nytte av denne hunden!

Jaja, men at gutten nå har fått litt vel stor iver som kommer ut som pip i markeringene, må og vil jeg ta på alvor, så derfor stiller jeg ikke på WTen på mandag. Selv om det blir på en annen måte med pausene med venting i mellom og en og en oppgave, så er alle oppgavene markeringer. Så jeg vil ikke ta sjansen, jeg rekker ikke å trene ned forventningen til kast og skudd, på tre dager. Så vi kan komme sterkere tilbake! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...