Start

onsdag 27. mai 2015

Pinsen 2015

Denne helgen hadde Norsk retrieverklubb sitt pinsearrangement. Lørdag var det  "Specialen'" med storcert utstilling, dommeren var en Sergio Scarpellini fra Italia. Søndag var det "Raserådsutstilling" med lite cert og Emma Archibald fra Irland som dommer. Ukjente dommere for tollerfolk, italieneren er labradoroppdretter og iren er goldenoppdretter. Jeg har ikke funnet spor av at de har dømt tollere i Norge eller Sverige før. Det var heller ikke i år de helt store påmeldingstallene, med 1 valp og 28 voksne på lørdag, og 3 valper og 33 voksne på søndagen, og som vanlig noen som ikke møtte.

Tenker at det må ha vært gøy for dommerne og se såpass mange tollere, italia og irland er nok ikke land hvor de møter mye tollere. Og det var flotte rødpelser som hadde møtt. Koselig at det var deltagere fra både sørlandet, Finnmark og trønderlag på plass. Får meg til å tenke tilbake, med stor glede, på årene med Tollerfestival hvor vi hadde 55-60 voksne deltagere + godt med valper. Det var koselig tider det! Håper at vi kan få det tilbake igjen en gang.

Selv hadde jeg bare påmeldt Frøya på lørdagen, men jeg var så dårlig at jeg ikke kom meg oppover før på ettermiddagen, hvor jeg fikk vært tilskuer til finalene. Hyggelig det, og flotte retrievere som viste seg fram.

Selv om jeg ikke selv var der, stilte min kjempeflinke fôrvert Madelen med Arya. Multestua Dans Med Chiquita. Hun fikk en superfinkritikk og excellent, men ikke den etterlengtede CK. Ble nummer to i unghundklassen.

Multestua Dans Med Chiquita, Arya. Foto: Geir-Olav Anderesen

Fra lørdag til mandag delte Frøya, Bhest og jeg hytte på Sveastranda camping med Mariann og Rinja, vogna til Raico, Trym, Anne og Geir Olav var også rett i nærheten, og vi koste oss med god grill mat og god drikke begge dagene. Takk for hyggelig selskap! 

Søndagen hadde tollerne oppmøte klokka 12, jeg var igjen i ganske god form, og klar for å stille ut, klokka ble i alle fall halv tre før vi startet. Først ut av mine var Bhest som stilte i Championklasse med Cayo og Niko, 3 utmerkede hunder, men veldig ulike typer. Dommeren landet på Cayo som sin Championklasse vinner, med Bhest som nr 2, de endte opp som nr 3 og 4 i beste hannhund, med Theo fra Åpen klasse og Mikkel veteran, på plassene før. Bhest fikk følgende kritikk: ."Maskuline dog with good head and reach of neck, well placed shoulders, good length of upper arm, good topline and width of stifle. Covered the ground with ease" Exc.2ChKK. CK og 4 BHK.

Så var det lille Frøya på 9 mnd og to dager sin tur. Frøya, Lauvstuas Pinti Field Goal, fikk en veldig god kritikk: "Pretty bitch with good head shape and reach of neck, balanced angels front/back, good topline, good markings, moved with drive". Frøya fikk excellent, og ble bare slått av søsteren Pia. Begge jentene fikk CK. Til slutt endte også Frøya som 4 BTK med Res.Cert. Forann henne var mamma Tifa, søster Pia, som nummer 1 og 2, og Tjorven som nummer 3. Unge Frøya fikk også noen runder i ringen både i avlsklasse med mor Tifa, og i oppdretterklasse for Lauvstua.

Her er Frøya i midten i avlsklassen Tifa, med avkommene Pia, Frøya, Ricco og Raico


3 oppdretterklasser, rekkefølgen ble golden, flat, toller.

Etter Frøya i juniorklasse, var det Arya i unghundklassen sin tur. Og for første gang på et år var det min tur å få gå i ringen med Arya. ;-) Madelen og jeg skal dele på å stille henne, men så langt har jeg fått stille henne to ganger som valp. Jeg syns det er kjempemorro at valpekjøpere og fôrverter som har lyst til det å stille, og Madelen og Arya har blitt veldig flinke. Veldig greit at vi er to stykker som kan bytte litt på å stille henne. :-)

Arya har utviklet seg nydelig syns jeg, hun skal fremdeles utvikle seg mer, men er veldig fin og passende for en 19 mnd gammel tispe. Arya fikk følgende kritikk: "Pretty bitch with good head shape, precent a balanced picture over all. Good width of stifle, moved well".  Her er et par bilder av snuppa med rosetter, er hun ikke nydelig. Arya er fra Asaja sitt første kull og blir 20 mnd om 3 dager. Pappan er Wallace.

Arya - Multestua Dans Med Chiquita Exl.1 UKK CK, BIR unghund og BIS 3

Vel vi var bare 3 i BIS finalen, men vi takker høflig og både hund og handler er glade. Arya er hoppende glad. <3
19 months old, Multestua Dans Med Chiquita Parents: Redforesthunter Wallace x Multestua Dansende Asaja Pirat

Så jeg er meget godt fornøyd med utstillingsdagen! Gratulerer til alle andre som har fått gode resultater!

Mandagen var det Working Test på Lygnasæter hotell i Gran, der det ble gjennomført en velorganisert prøve i et godt terreng. (Ut fra hva jeg så i alle fall). Det var 77 påmeldte i BK, 37 i AK, og 27 i EK.
Bhest var påmeldt i BK, men fordi jeg fikk pip på markeringen på prøven på torsdagen bestemte jeg meg for å ikke stille. Heller bruke anledningen til å bryte forventninger, og trene på å være rolig i prøvesetting. Han er jo veldig lugn, og lett og skru ned i vente settinger. Han har vært stille under arbeid fram til nå. Men pip i nesa, ligger latent og det er en fin balansegang for å unngå det. Vi trenger treninger med mer trøkk, som samtidig får han til å forstå at pip ikke er en mulighet... 

Jeg hadde en kjempekoselig dag, før lunsj fikk jeg sett på BK, etter lunsj satt Bhest og jeg og så litt på EK på avstand. I tillegg fikk jeg snakket litt med folk her og der. Veldig gøy med de tollerne som gjorde det bra. I BK var det syv tollere som fikk bestått, en som ble premiert. Cayo, Vinx, Toya, Mira, Trym, Mila og Ask i den rekkefølgen. Så var det 7 som ikke fikk bestått. I AK og EK var det hhv 3 og 1 som stilte til start, men ingen som fikk bestått eller premiering dessverre. Men de er med, og det er en start. Det fine med WT er jo også at selv om man får en 0 og dermed blir uten premiering, så kan det være andre gode prestasjoner og glede seg over. :-)

Gratulerer så mye til Anne Lise Holte og Lauvstuas Cayote Dicollin, som ble Dual Purpose vinnere - Ole Brumm vinner 2015. 88 poeng og 9.WT-beg er superbra jobbet! Veldig gøy at nymmer to ble Marthe Sørby og Mila som debuterte på WT denne dagen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...