Start

mandag 30. januar 2012

Veterinærbesøk

Sist uke var jeg med hundene hos veterinæren. Chanel og Kaisa er litt stresset i det vi kommer dit, men inne på kontoret så kobler jeg av lina og de får tusle rundt mens jeg snakker med veterinæren, og da er veterinærkontoret som et hvilket som helst annet sted. Nysgjerrig undersøker de spennende lukter en stund og så legger de seg pent ned. Vetrinæren liker jentene mine veldig godt! Og jeg er kjempefornøyd med veterinæren vår.

Kaisa fikk påfyll av rabies-vaksine, kanskje det blir en tur ut i Europa i løpet av året, vi får se. :o) De nye rabies reglene er litt uklare syns jeg, og det virker som andre hundefolk og veterinærer også er litt usikker på hvordan de skal praktiseres. Nå er det tilstrekkelig at det har gått 21 dager siden vaksinering så får hunden komme inn i Norge igjen. Det trengs ikke blodprøve måling av titer. Men skal da hundene vaksineres årlig framdeles? Eller holder det å vaksinere minst 21 dager før man skal til utlandet?  Det henvises til vaksineprodusentenes anbefalinger i reglene og de anbefaler årlig vaksinasjon. Men om man avbryter et årlig vaksinasjonsregime, så holder det nok likevel at man vaksinerer 3 uker før man skal reise. Hva er fordelen og ulempene ved de to måtene og gjøre det på? Kaisa fikk ellers en generell helsekontroll og var i flott form.

Chanel var med for å få en øyelysning. Vet'en vår driver og utdanner seg til øyelyser, hun har ikke tatt eksamen og er ikke godkjent, men jeg utnytter hennes kompetanse til å følge med på Chanel sin PRA utvikling. Nå var det begynt å bli ødeleggelser sentralt på netthinnen. Chanels nattsyn forsvant helt for flere år siden, hun har også tunnelsyn, altså veldig innsnevret synsfelt. Det er nok ganske tåkete ellers også. Men fremdeles er noe av den sentrale netthinnen "levende", slik at hun kan se noe fremdeles. Hun har oppsiktsvekkende gode blodårer og synsnerve for sin tilstand. Men det er altså en forverring siden sist.

Veterinæren fikk også sett på Kaisa sine øyne, og hun var uten anmerkninger. :-) Det blir jo ikke ECVO registrert (vi betaler heller ikke for kontrollen), men det er godt å vite.

Når vi snakker om veterinær så er en av våre Dansende Pirater hyret inn som "reklame hund", syns han er så tillitsfull og søt på bildet: http://www.1881.no/Vettre+Dyreklinikk+AS_103092662S1/?query=vettre+dyreklinikk&qt=8&bransjeid=4726000&video=1320629#video

4 kommentarer:

  1. Søt reklamehund ja! :-)
    Jeg har og merket at dyrlegene er litt i tvil om de nye rabiesreglene. Jeg tenker jeg fortsetter årlig med de som har den fra før, og heller forholder meg til de nye reglene med småttisene som ikke har begynt på vaksineringen enda. "Onde tunger" vil ha det til at dyrlegene helst vil tjene penger på å ta blodprøver etc. fortsatt. Men som dyrlegen min sa sist så er det trygt med de nye reglene om vi bare skal besøk de nære nabolandene.
    Nå skal jeg se på agilityfilmene til Strauss!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper da virkelig at de nye reglene gir oss nok beskyttelse! Men lurer på de hundene som tidligere ikke fikk høye nok antistoffverdier av 2-3 og 4 vaksiner, er de beskyttet mot rabies selv om de ikke får høye nok titres/antistoffer?
      Vi vil jo ikke ha Rabies til Norge. Nå kan det jo spre seg med ville dyr, men rabies skal i hvert fall ikke få "haike" med oss.

      Likevel er jeg veldig opptatt av å ikke ta mer enn nødvendig av vaksiner. Vaksiner er stress for organismen, og kan gjennom det stresset utløse sykdommer, særlig immunforsvaret kan få "programfeil", og dermed kan man risikere og få en hund med varig/alvorlig autoimmunsykdom... :-(

      Slett
  2. Søte Arrak :)men blir jo litt trist og lei meg når jeg leser om Chanel, godt hun er hos akkurat DEG Nina.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Heidi, hun er jo en herlig hund på så mange vis, og veldig lett og bli glad i, så jeg gjør mitt aller beste for at hun skal ha fine glade dager. <3

      Slett

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...