Start

mandag 9. mars 2015

Vår og jakttrening

 Våryr

Vi har hatt en fantastisk dag i vårsola. Noen timer søvn etter nattevakta og så ut på tur, med sekken, dummybagen, to glade hunder og en stykk frisk og glad hundefører. (Influensaen er nesten helt borte.) :-D Full av vårlig energi, klinker jeg til med masse bilder og trenings-logg fra dagen.

...i bekken

 Før dagens trening fikk Kaisa og Bhest løpe litt løse og leke litt. At det sildrer og flommer vann i bekken igjen er jo bare så fantastisk gøy. Vi tok en innkalling, hundene kom i full fart, fikk ballbelønning. Når jeg pakket bort ballen igjen og sa "fri" - føyk de to rett ned i bekken igjen. Herlig!

Bhest har vært og hentet en pinne i bekken, Kaisa lurer på om hun kan få snappet den fra han.. ;-)

Kaisa først, Bhest i bakgrunn.

Bhest tok yttersvingen, men med sine lange ben paserer han henne uten problemer.

Men Kaisa fikk tak på ballen, første gang!

Denne gangen bruker Bhest sin spenst til å komme først til ballen.

"Fri" og jeg ser bare rumpa på dem. :-D




Vårglade hunder i bekken. :-D

 Jakttrening på snøfri jorder

Vi gikk avgårde med et utvalg remedier i baggen og fant fram til et passende treningsområde for dagen.

Kaisa på venteplassen
Bhest på venteplassen, Kaisa sitt bånd vises på greina til venstre i bildet.
Hundene ble bundet, og jeg tok en kaffekopp på sekken, mens jeg planla dagens øvelser. Første øvelse ble å trene høyre og venstre tegn. Jeg har valgt det vekk i treninga av Bhest det første året med jakttrening, vi har hatt fokus på videre ut, og har introdusert sidetegn først nå på senvinteren. Jeg valgte en tradisjonell klokke øvelse, hvor hunden fikk sitte i midten, avstanden var bare omtrent 15 meter fra midten til dummyene, som var lagt på klokka 12, 3, 6 og 9.

For Kaisa ble målet, å terpe lydigheten, og at jeg ombestemte meg flere ganger mellom høyre, venstre, videre ut. Hun ble også sendt fra fot med sitt på fløyte i midten og så dirigering. Lett for henne, men nyttig å skjerpe samarbeidet.

Bhest får stadig økt forståelse for sidetegn. Men jeg ser at han stort sett bare klarer å holde orden på to punkter av gangen, så fire ble litt vanskelig. Men det ble en bra trening, hvor jeg stort sett klarte å gi han passe med hjelp/hint, i steden for å korrigere han. Neste gang jeg trener øvelsen, skal jeg ha synlige dummyer, eller terrengmerker. Dummyene lå også ute da han startet, et alternativ kunne nok også vært og kaste dem ut mens han så på. Men som sagt veldig fornøyd med økta.
Bhest venter på å få trene
Det ble rimelig fort gjørmete og opptråkket på standplassen. Bildet viser ikke godt nok hvor gjørmete det faktisk var. ;-)

Her har han vært å hentet en dummy på Høyre dirigering

 
Han fikk lov til å stå og bli, siden han tydeligvis ikke syns så mye om å sitte i gjørma.


Her har han vært på en videre-ut, der er han 100 % til å stole på.



Økt nummer to


Økt nummer to var sammensatt av tre momenter. På vei ut, hadde jeg lagt ut en ball og to minidummyer i enden av en jordespiss, som innebar at hundene kunne dirigeres fra ett jordet over grusveien og ned på neste jorde. Dette var lagt ut uten at hundene viste om det. Jeg startet med å kaste ut en ball til et søk, gikk fot ca 60 meter og satte igjen hunden, før jeg gikk ca 70 meter i en annen retning, løsnet et skudd og kastet ut en markering med gåsevingedummy.

Kaisa ble satt igjen 10 meter fra veien, og jeg gikk 30 meter fra henne og sendte henne over veien i en videre-ut. Hun krysset veien flott, men fikk tydeligvis ikke fert av det jeg hadde lagt ut på andre siden og fortsatte ca 40 meter og kom opp på en ny vei som går inn til en gård. Jeg hadde ikke tatt med i beregningen at jeg ikke så henne når hun var over veien, men regnet med hun skulle få fert siden det lå tre apportgjenstander der. Jeg må jo si meg veldig fornøyd med utveien hennes da. :-) Jeg stoppet henne på veien, gikk litt høyere i terrenget, og dirigerte henne greit fram til området hun skulle i. Hun fikk så en dirigering til inn i det området, som en lang dirigering denne gangen. Så ble hun sendt på søk etter tennisballen på jodet (som var kastet ut fra en helt annen vinkel). Hun løste det som et søk med store flotte buer. Så fikk hun hente markeringa som hun også nailet. Litt fotgående og så fikk hun et par godbiter og ball som belønning.

Bhest. Før jeg gikk tilbake med Kaisa var vi å la ut de apportene hun hadde hentet i området på andre siden av veien. Jeg valgte også å ferte inn området med kruttslam fra et skudd. Etter en liten stund på sekken igjen. Fikk Bhest bli med. Han fikk i grunn samme opplegget som mora, men jeg satte han ca 10 meter kortere på markeringa. På den første dirigeringa over veien, valgte jeg og sende han fra fot i stedenfor å sette han igjen i en videre ut (terrengskiftet kunne blitt for vanskelig tror jeg). Han gikk flott rett ut over veien og ut av synet for meg, men hjulpen av ferten fra skuddet og et nærsøksignal kom han kjapt inn med første minidummy. På tennisball søket, overasket han meg med å ha et klart minne av hvor ballen var, til tross for at han ble sendt fra en annen vinkel og alt var stubbjorde der, så jeg kan ikke fatte hva han brukte til å hjelpe seg. KONKLUSJON: gutten har litt mer mellom ørene enn jeg mistenker han for i noen sammenhenger. ;-) (OG tennisballer har høy verdi for han). Han fikk så en lengre dirigering over veien, løst like smidig. Og fremdeles hadde han et klart bilde av markeringen med gåsedummyen og løste oppgaven kjapt og direkte. Først nå fikk han belønning i form av et par godbiter og lek med tennisball (tollingstyle).




Bhest fikk en ekstra markering med gåsevingedummyen, med hensikt og lese avstand over en en bakke på jordet. Ulempen med å være sin egen kaster, er at han brukte min vei ut, og vinklet til venstre der jeg hadde kastet fra. I stedenfor å ta rake linja ut. Man kan jo ikke klage på det heller, han er jo bare smart, men han fikk ikke den treninga jeg hadde tenkt der. :-p





Bheste gutten min! <3

Og medaljens bakside...


Gjørma blir med hjem! :-/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...