Start

fredag 20. mars 2015

BIR OG BIM I STRÄNGNÄS


Dommer Hans Almgren og eier/oppdretter Nina W. med BIR og BIM, hhv N UCH SE U(u)CH FI UCH Multestua Mattykaisa's Bheste og C.I.B NORD (N SE DK) UCH N SE VCH N CH NV-12 Shaggy Toller's Keehnu Dancing Zeta

Denne helgen ble det til at jeg reiste alene til Strängsnäs, med mine søte rødpelser som selskap, kun Bhest og Kaisa denne gangen. Vi reiste på lørdagen litt utpå dagen, i nydelig vær, så det ble til at vi stoppet flere ganger, handlet et par nye sko på sporten, og gikk en god tur langs en fin landevei, tenk bøndene var begynt å pløye allerede. Våren er tidlig i år. :-D

Vel framme på hotellet, ble det middag på kroa, mat og luftetur på hundene, og så inntok vi hotellrommet. Litt børsting og napping av begge hundene. Bhest røyter fremdeles endel, og har gjort det i 6 uker nå. Jeg gikk og kalte han "skabbreven" min og hadde vært usikker på om jeg skulle stille han. Men tenkte at dommerne får få the naked truth, her skjules ikke så mye. Men hannhundene er jo ikke som tispene og blir jo ikke helt nedrøytet. Dere kan jo se på bildene. Men jeg var veldig spent på hva dommerene skulle si. Og hvordan konkurrentene så ut. Vi sov godt den natta eller tre, og hadde sent oppmøte så vi kunne sove så lenge vi ville. :-)


Kaisa koser seg i hotellsenga. Jeg tar med eget laken og legger over, slik at vi tar hensyn til hotellets rengjøringspersonale og andre gjester. Dette hotellet er veldig hundevennlig, de opplyser på hjemmesiden om at hunder er hjertlig velkommen, det er satt opp plakat som sier at de spanderer godbiter på hundene og de har en egen liten "skogssti" som hundene kan luftes langs. Samt at det koster ikke noe ekstra og ha med hunder!

Bhest valgte gulvet, nedenfor matmors seng, i starten. Da vi la oss for kvelden og jeg hadde åpnet vinduet, krøp også han opp i senga til Kaisa. <3 <3

Som nevnt vi sov lenge, hundene fikk frokost på rommet og jeg spiste frokost på hotellet. Hundene er veldig greie og venter tålmodig på rommet. Ingen lyd og ingen annen ugang på hotellrommet. ;-) Vi ankomm utstillingsplassen litt etter 11. Og oppdaget at Carina var der, det var hyggelig og snakke med henne, mange timer venting før vi skulle i ringen, ble ganske korte likevel syns jeg. Carina sin Rex så veldig bra ut, han er blitt fire år, og er ferdig utviklet. Jeg satte pengene mine på at han skulle ta hannhundklassen og certet. Generelt må jeg si at det er høyere kvalitet blitt rent, eksteriørt på de svenske hundene nå enn tidligere. Både tispene og hannhundene, men når jeg kom hjem og undersøkte litt stamtavler, så ser jeg jo at de har både norske og danske hunder i stamtavlene. ;-) Det vises at verden har blitt mindre, og at utvekslinen av hunder mellom landene har vært større i en god del år nå. (I alle fall fram til de nye importreglene trådde i kraft i EU i fjor.)

Det var bare 13 tollere med på utstillinga, så konkurransen var ikke kjempestor. Men at min lille man skulle ta hjem en av to CK (Fine Rex den andre Championhannen fikk ikke CK) og bli beste hannhund med CACIB føltes utrolig stort.

Så var det å gjøre klar Kaisa. Jeg spurte Carina - sånn i tilfelle det skulle bli aktuelt - om hun kunne stille Kaisa for meg i BIR/BIM om jeg skulle være så heldig, og hun og moren ventet de. OG så heldig var jeg. Kaisa var så skikkelig på og virkelig ville inn i ringen for å vise seg, og det gjorde hun flott! Kaisa hadde jo tidligere litt tendens til å trekke seg, men det ble borte da vi stilte jevnlig. I to år har hun nesten ikke blitt stilt og de få gangen hun har vært påmeldt har hun falt litt tilbake på gamle synder. Men denne helgen ville hun vise seg, og hun taklet både mannlig dommer og dommerelev på strak pote. Så stolt av henne! Og så glad for at hun da fikk det CACIB vi trengte for å søke om C.I.B! Herlige gulljenta mi, jeg syns hun fortjener det!


 I BIR og BIM fikk jeg hjelp av Carina til å handle, tusen takk! Dommeren foretrakk Bhest. Jeg bestemte meg for å bli igjen til gruppefinalen, mest fordi jeg syns man er forpliktet til det. Har man vært så heldig og vinne BIR skal man representere rasen i gruppefinalen. Jeg er jo ikke mer beskjeden enn at jeg tenker at Bhest kan bli en hund å regne med i slike sammenhenger når han kommer i pels igjen og blir enda mer ferdig utviklet. Og da er det greit både for hund og handler og få trening. I Bø sist må jeg være så ærlig og si at jeg gjorde en slett jobb som handler. Denne gangen gjorde jeg en god jobb, dvs jeg hadde hunden stående klar når dommeren var klar for han, og han var i rett stemning til å løpe hver gang det var hans tur. Fine gutten min i det store selskap! Og dommer Moa Persson valgte ut Bhest blandt de 6 som fikk bli igjen i ringen. Så stas å bli shortlista, selv om det ikke holdt til plassering denne gangen. :-)

Her er kritikkene til hundene, lett oversatt til svorsk:

"Tiltalenede hane med bra balans og proporsjoner. Komplett bitt, vackert triangel huvud, velansatte ører. Fin resnin med bra hals stram rygg, litt platta tassar, velmusklad i lend og lår. Tollar vel med sin svans, trivelig flott temperament. sund i rørelser med bra steg"

"7 år nett tikhuvud bra kjønspregel. Utmerrkt hals og samlad stram kropp. Bra ben og tassar, rør sig med stamhet lite kort i steg bak. Triveligt temperament. med alderen rett ngt mye pels. Tiltalende helhet."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...