Start

onsdag 3. april 2013

Den siste uken med valpene!

Blå, eller Balto som jeg må venne meg til å si. :-)
 Det er ikke til å tro, men valpene skal begynne å reise på søndag, på 8 ukers dagen sin. Tiden har flydd avgårde! De er noen aktive krabater, og jeg har hatt et par øyeblikk hvor jeg tenker at joda, det skal bli greit og ikke ha 8 stykker hengende i bena til enhver tid. Det er for eksempel veldig vanskelig og lukke en dør bak seg, særlig hvis det er meningen at valpene skal være på andre siden av døra. ;-) Men, på den annen side klarer jeg ikke tanken på å skilles fra den enkelte av dem. Jeg koser meg med dem, og jeg liker så inderlig å legge til rette for at de skal ha bra dager, at de koser seg her og nå, samt at de får den ballast de trenger på veien videre. De har alle 8 en svært spesiell plass i mitt hjerte. <3

Tusen takk til Liv Anine B for alle de flotte bildene hun tok av valpene da de besøkte oss på mandag! :-)

Og nåde den som nå klager på at det ikke er nok bilder! ;-)

Rød, eller Brumm som han vil bli kjent som framover.

Rosa, har fått navnet Embla.
Jeg håper Embla blir en frisk, fin og flink jente som jeg kan ha kull på i framtiden.

Champagne, er ikke dette et herlig bilde?!

Galopperende Blå/Balto

Vi klarte ikke å få til gode hodebilder av alle valpene, men jeg deler med de som ble bra. Om noen dager kan dere andre ta bilder selv og dele med oss. :-)

Skal han bli den vakreste ruinhunden i Norge tro?

Han har utviklet et nydelig hode!

Multestua Mattykaisa's Bheste
JA, folkens det ble han! Svart er den Bheste for meg. Det kan synes som om det var meningne hele veien, men jeg har virkelig vurdert de andre også. Og et par ganger har jeg bestemt meg for noen av de andre gutta! :-O ...men Bhest var der igjen og igjen og fikk meg på andre tanker. :-) Eksteriørt er han veldig god, i utgangspunktet kanskje ikke den beste, men vi skal utvikle han til og bli den Bheste versjonene av seg selv! Nå har jeg bestemt meg, det blir oss to! <3 

Jentene blir bare mer og mer like hverandre, Lilla er mer dukkesøt i virkeligheten enn Rosa er. Men når jeg skulle se på bildene nå, skrev jeg feil farvenavn, jeg måtte ta en og en valp påfanget og studere ørsmå detaljer, og har nå rettet navnet. Så dette ER Rosa. ;-)

Ylja på besøk i løvens hule, men heldigvis er det en pidestall der.

Man kan trygt si at de er nysgjerrige og sosiale.

Søteste Orange, han er så grom og en kosegutt uten like. Samtidig som han er trygg, nysgjerrig og samarbeidsvillig. <3

Brumm brumm. <3

Embla, Multestua Mattykaisa's Bembla på stamtavla.

Den ødlagte skuffen er en favoritt soveplass. Lilla til høyre og Rød.

Det blir så fullt at de tyter ut. ;o)

Bak har vi Rød og Lilla. Forann fra venstre: Rosa, Oransje, Blå, Svart, Brun og Champagne.
Her følger noen viltbilder, tatt mandagskveld. Den vilttesten gikk ikke like strålende som den første, forutsetningene var nok mye dårligere. Og jeg burde forstått det, men sånn er det når man skal presse inn litt for mye når man først har hjelpere her. Inger Helene hjalp meg med å ta ståbilder og "lange" valper under vilt-testen. Liv Anine tok flotte bilder. Takk begge to!

Blake

Balto

Så stolt! Helt spontan på viltet. :-)

<3

Jeg har den!

Bella har den også!
Lilla/Bella, leken ,med anda!
Bella, er oppkalt etter en i Twilight serien (som jeg ikke har sett).

Rød var litt opphengt i nebbet og blodet som rant ut av det, vi bandt hodet under vingen etter litt tid. Men han sleper den med seg og legger seg lengre borte og vasker den litt. :-)

Venter på mat.


Takrennefat fungerer utmerket og det blir veldig lite søl, selv ikke når de får de første måltidene. Renna er arvet etter en gammel labrador oppdretter.

"Kom Brun, kom!" ;-)
Søteste gutten.

Min Bheste kanin tolling retriever.
Han ville først ikke ta anda, men fant istedet kaninen som lå et stykke unna. Får virkelig ikke håpe at det er starten på en karriere hvor han er selektiv på viltet. :-O Uansett var han ikke i tvil om at denne skulle bæres!
Jeg må si jeg er ganske fornøyd med grepet. Selv om denne ikke kom inn til mor.
Når han fikk tenkt seg om, var det helt greit og apportere and også. :-)
Og jammen meg, han lot seg lokke til å kommetil meg!
Denne lille klumpen skal jeg få ruske i pelsen hver dag. <3
Et bilde av Ylja som også fikk testet anda før den gikk i søpla. Flinke jenta!

Alle får snuse litt på en stokkand.
Test med en stor fin stokkand og opplagte valper på tirsdag formiddag ga godt resultat. :-)
Rosa, Lilla og Svart er veeeldig interessert.
Svart apporterter stor anda!
Igjen, viser han samarbeidsvilje og sleper anda mot matmor. Det ble ikke noe avlevering i hånd akkurat, men noe må vi vel ha å trene på. ;o)

Kaisa måtte få lov til å apportere anda et par ganger hun også. Flinke mamman koste seg med det.

Logrer så halen omtrent slå henne i siden, endelig min tur!

Nok viltbilder for denne gang. Her er bildene, også de av Liv Anine B, da valpene møter Henny. En liten Gårdshund.









Disse bildene tok jeg selv for noen dager siden:

Balto i tunnelen, han skal trene og drive med agility + +


Nydelige gjengen, ser forventningsfullt på meg. <3
Ølle (organsje) flittige gutten vil klatre over agilititunnellen. :-)
Når man så får hjelp, klapper hele greia sammen, men gøy det også. :-D

Skjønne Brun/Boss. Det er noe med det blikket hans! <3
Det gjenstår to telefoner som jeg må ta ikveld, så har alle valpekjøperne fått beskjed om hvem som blir deres nye familiemedlem og treningsvenn. Det er veldig koselig og overbringe beskjeden. Det har vært mye hodebry, nesten så jeg trodde jeg måtte gi opp å være oppdretter... Det er et stor ansvar, jeg vil være sikker på at hver og en av mine elskede pelsdotter kommer til det hjemmet som tar best mulig vare på dem. Og ønsker også at valpekjøperne skal få den hunden de ønsker seg. Det føles riktig nå, og det så godt når avgjørelsen er tatt! :-)

Kveldsoppdatering: Alle valpene har fått stått på bord og spist kvelds en og en. Jeg har igjen gått over alle sammen og jeg kan med sikkerhet si at guttene har sine stener på plass. Bittet ser bra ut på alle sammen, ingen tegn på brokk og jeg finner ingen avvik fra sunn helse. På fredag skal de på kontroll hos veterinæren. Der blir de gått nøye gjennom en og en, øyne, ører, nese, munn. De får en syn og hørsetstest. Buk og rygg blir palpert og kjønnsorganer sjekket, hjertelyden blir også kontrollert. De blir generelt vurdert utfra helsetilstand. De vil også bli veid og får da en helseattest (helsebok), det er en stund siden vekta mi har klart å måle dem, da den bare går til 3,5 kilo. Jeg har dosert ormekuren til 5 kilo på de fire største gutta og 4 kilo +/- på de andre fire valpene. Jeg vil tro de veier litt mindre enn det. 

1 kommentar:

  1. Nå kan alle de nye valpekjøperne bygge videre på det flotte arbeidet du har lagt ned Nina. Og så flott at de alle er int i vilt :) En skikkelig flott multestua-B-gjeng dette!

    SvarSlett

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...