Start

tirsdag 3. april 2012

Flinke småmulter!

Arrak
Først må jeg ta med et "gammelt" bilde. :) Arrak med pokalen fra Asker Hundeklubb for Årets LPI hund 2011. Bildet er tatt i februar i år. Arrak with his Obedience trophy for best in Obedience class 1, 2011! 
Jeg syns Arrak er fantastisk søt på dette bildet (også)! Og apporterigstreninga går bra... ;)

Strauss
I Australia var Strauss på lydighetsstevne i helgen. Han vant classen med 194/200 poeng, det var hans siste napp på tittelen CD. Nå skal han opp i Open. Her kommer noen bilder av han tatt sistemåned.

Aust Ch Multestua Dancing Pirat CD "Strauss"

Strauss (22 mnd) har lagt seg ut og ser voksen ut nå!
Strauss sammens med den andre hannhunden til Sandi, Scoota. Begge to er veldig kjekke gutter!






















Asaja
Asaja har denne vinteren deltatt på apellcup i Stovener hundeklubb. Det har vært fire ganger og øvelsene er lydighetsøvelsene fra bruks (NBF). I går fikk hun disse poengsummenen: Lineføring 9, Gå foran i line 7, Dekk under marsj 10, Innkalling 9, Apportering 6, Fritt hopp over hinder 9, Fellesdekk 10 Dermed ble hun dagsvinner! Og nummer to sammenlagt i cupen. Gratulerer til Heidi og Røverjenta vår!

Asaja har også startet opp sportreningen etter vinteren. Forrige helg gikk hun et par korte spor, som hadde ligget en 8-9 timer. Denne helgen sporet hun på 21 timer gammelt spor med mange terrengskifter; lyng, mose, fjell, over sti og en liten bekk, og avsluttet i et sandtak. Det hadde vært utfordrende på enkelte partier, men de klarte det! Tror kanskje de snart kan mote seg opp og melde seg på en prøve. Asaja er en fantastisk sporhund, fra hun sporet første gang (var det 12 uker hun var Heidi?) har man sett at dette liker hun og har hun talent for. Alle hunder kan jo bruke nesa, men ikke mange så unge hunder klarer å fokusere så godt og konsentrere seg over såpass lang tid.

Jeg jobber med å skaffe henne en kjæreste, om det blir han jeg har i kikkerten nå, så skulle det bli litt av en kombinasjon med tanke på spor-, rednings- og bruks arbeid! Men det er et stykke fram ennå, kull tenker jeg blir om ca et år. Bilde av deb vakre og flinke sporhunden:

Multestua Dansende Asaja Pirat (23 mnd). (Fyttirakkern jeg må se å få meldt henne på noen utstillinger!)

Kaisa 
Så til slutt må vi ta med noen ord om selveste Multemora. Kaisa var i Sarpsborg i helgen på Lydighetstevne. Skulle vi få det til denne gangen? Jeg har skrudd opp Kaisa veldig de siste to ukene, hun er nå på nivå hoppe og krafse på meg, pipe for å fortelle om hva hun vil og ja kort fortalt skrudd høyere enn jeg ønsker for min jakthund! :(  For de som lurer på hvordan man gjør det er oppskriften: gi mindre mosjon, erte fram lek i alle sammenhenger, og ikke gjøre noe av de daglidagse dempende øvelsene som å samle seg før man starter med ting. I tillegg trener du med en annen hund slik at den du vil skru opp ser det. Mye lek og lite godbit som belønning. Nå får vi håpe at det er mulig og skru henne ned igjen. :-/

Og endelig klarte Kaisa både hoppet og stå under marsj på en og samme dag. HURRA!
Vi misset litt på neddeket og oppsittet på fellesdekken, så der mistet vi 3 (9) poeng. Neddekket var min feil, men oppsittet skylder jeg på Kaisa. ;o) Ellers var poengsummene: Tannvisning 10, Lineføring 8,5, Dekk fra holdt 8 (fører bruker kroppen for mye), Innkalling fra sitt 8, Stå under marsj 9, Fritt hopp over hinder 9, Kontroll over hunden på avstand 8,5 og Helhetsintrykk 9. Totalt 168,5 poeng. 1. premie og nr 10 av 36

Ja, det var deilig å se at Kaisa hoppet!  ;-)
Ellers blir lineføringa stadig bedre, jeg klarer og være fokusert uten å miste farta denne gangen (en gang merket jeg at jeg slakket ned, samt at overgangen til springmarsj var kjempe rar, så der må jeg øve!), fine vendinger og sitter, det er overgangene mellom gangartene som gir oss trekket. Ellers har vi trent på oppsittet på avstanden den siste uka, og nå spratt hun opp uten noe ekstra steg. Men jeg måtte bruke dobbelkommando på første neddekket, så karakten ble den samme som sist. ;-) Men gøy å se at trening hjelper! Og i fohold til oppgaven med å holde både Kaisa om meg i bobla gjennom hele programmet, syns jeg vi lyktes godt med det. Men nå blåste det sæ fælt at man hadde hverken lyst eller ork til å snakke mer enn nødvendig. :-)))

Kaisa har feiret opprykket til LPII med et bad i Tunevannet.

Full av pågangsmot har vi satt igag treninga mot klasse to!

2 kommentarer:

  1. Hurra til Arrak, Strauss og Kaisa med flotte resultater. Og trening gjør mester Nina :) jeg er og i ett dilemma ifht. hvor mye jeg skal skru Asaja opp i LP, derfor har jeg lagt det litt på hylla nå. Må få påplass jaktroen først ;) Men Kaisa er jo ganske stabil der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg forstår hvordan du tenker.

      Jeg føler jeg tar en sjans med Kaisa også, hun har aldri fått lov til å skru seg så høyt før, men jeg regner med/håper at det vil være reversibelt. :o)

      Slett

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...