Start

torsdag 12. april 2012

Påsken

English summary at the bottom. :-)

Som de fleste av våre venner rundt om kring, så koste vi oss med hundetrening i påsken.

"Kaisa" - Shaggy Toller's Keehnu Dancing Zeta, 4 years old

Lydighet
På lydighetsfronten blir det litt mindre trening nå, men det er jo så gøy så vi holder på litt. Vi møtte noen av våre treningskamerater fra hundeklubben på Kirkenær en dag og hadde en super trening med, fellesdekk 3 min, fotgående alle momenter, dekk i bevegelse, apport: fart, enkeldekk med skjult fører. Og i går kveld hadde vi en liten økt selv med Ruta og Springmarsj: med vendinger. Veldig bra. 

Jakttrening 
Men det er jakttreninga som får størst fokus nå, og det trengs! Vi har lagt brakk i 3 mnd, og jeg har nå fått erfart at vi kan ikke bare starte opp der vi slapp i høst. Iveren og viljen er stor hos min lille røde heltinne. Men når jeg skal sette sammen komplekse øvelser og kjøre hele jaktprøver samlet, ser jeg at delene ikke er pusset rust av og smurt, og da blir det ikke bra. :-/

Jaktprøve
Vi startet med en prøve jaktprøve Palmehelgen. (Se bilder og les beskrivelse på fb siden til NRK avd. Kongsvinger). Kaisa var i andre par i AK, det kommer ett utålmodig ventepip til den andre markeringa i første dobbelmarkering, ellers var hun helt stille gjennom prøver. Hun ville helst ikke ha den ene dua som var på først dobbelmarkering, men den var virkelig ikke fersk! ..i tillegg var den våt av slim og råtten sne. Jeg ventet henne ut litt, og etter å ha konstantert at ingen ting av det andre som stakk seg ut på plenen var til å apportere, så valgte hun å plukke opp dua og kom inn med den. Fin fotgående, på feltet møtte hun på store problemer med en gås. Men hun plukket fint inn to kaniner. På gåsa valgte jeg og fly ut for å forsøke og støtte henne til å ta den, men det hjalp ikke. Og hun stakk til publikum, da jeg ropte henne inn ville hun ikke, da fikk hun tydelig muntlig beskjed om at akkurat det finner jeg meg ikke i! Og da samlet hun seg fint. Hun avsluttet med å ta inn anda på trippelmarkering på fint vis, og helt til sist hadde vi en kjempe herlig dirigering. Den var vanskelig, men Kaisa fikk den til å se lett ut. :-) Herlig å få en så fin avslutning, når det hadde vært så vanskelig midtveis.

Det ble selvfølgelig ikke noe premiering, selv om Kaisa fikk ros for flere av momentene sine fra dommerne. Jeg fikk testet hundne min og fikk både noen gode og noen dårlige svar. Litt betenk over at jeg skal starte på prøve med vilt bare noen uker senere.

Påskegjester
På onsdag og torsdag hadde vi besøk av to venninner med sine hunder. Inger Helene med Zarah og Kate med Vilja. Vi hade fine treningsøkter begge dagene. Onsdagen avslørte noe av det jeg nevnte innledningsvis. Vi må ikke kjøre for sammensatte øvelser uten å først ha pusset rust av delene. Men vi hadde en flott trening likevel. Og fikk både trent minnesmarkeringer, sidetegn, avlevering fra vann og lange dobbelt markeringer - de var tenkt å skulle være 60-80 meter, men kontroll senere viste at de var rundt 150 meter! Og jeg som er overbevist om at jeg har et godt øyemål. :-p

På kvelden koste vi oss med tre retters middag, deilig hvitvin + litt likør og skravling. Men vi tok ikke helt av, man blir faktisk gansk så fornøyd av å være ute i påskesol og blåst hele dagen. Nordavinden var på besøk så godt som hele påsken. Etter en god natt søvn og sen frokost, bar det ut på nytt!

Torsdagen var felt dag. Jeg startet med å legge ut et felt med fem vilt (2 duer, 2 ender + 1 kanin). Kaisa tok inn tre vilt på flott vis, og jeg holdt meg til planen og stoppet da! Så fikk Kaisa og kusine Zarah lov til å jobbe på et større felt med 13 dummyer sammen. Kaisa har jo flere ganger jobbet på felt med andre hunder, men det var Zarahs debut. Det gikk veldig fint, og de samlet inn fem dummier, før vi sa oss fornøyd. Nila var også med, hun trente mest jaktlydighet og ro.

Kaisa in a free search.

Vilt-dirigeringstrening
Når vi alt har vilt opptint, gjelder det å få flere økter, dagen etter var vi så klart nede på Lauta igjen! Denne gangen hadde jeg strukturert meg bedre og lagt opp noe som lignet på en plan. Kaisa og jeg helt alene koste oss i mange timer med flotte treningsbolker/øvelser. Nærsøk m stoppsignal, utvidet med lengre og lengre fremadsending. Spontantopptak-due, trening i line. 3-stegs-L høyre og samme med videre ut. Vi brukte kanin og and på 3-stegene. ca 40-45 meters sider. Jeg fikk både tatt litt bilder og filmet det hele. Men jeg har altså klart og snu kameraet midt i filmen så den er filmet opp ned. Jeg vet ikke om det er mulig og snu i noen programmer, men jeg skal prøve. De fleste har vel sett bilder på facebook, men til mine øvrige lesere her er et utvalg:

Kaisa loves rabbits, I think it's her favourite.
But a nice duck is also highly appreciated.

We had a lovely easter, with lots of opportunities for dog activities and training. Just before easter we had lovely wheater sun and temperatures over 15 celsiusdeegres, that melted all the snow. But then the temperatures droped and we have had temperatures between 2 and 6 degrees, and very cold winds. But it couldn't keep Kaisa, me and our friends from spending lots of hours outside. 

Obedience doesn't have high priority now, but we still practise a few times a week. And it's fun, we have had a kind of break thrue in the "send away and stand in a square"! No working on the drop when moving/heeling.

Field practise on the other hand has had high priority. And we have had many great sessions with friends and on our own. After a long winter break Kaisa loves to do her favourite work again! But I experienced we need to devide the tasks a bit. Practise the elements separatly and build up distance again. Aspecially on the stopsignal, and side directions. Also cold game practise has high priority this spring.

2 kommentarer:

  1. Så flott oppdatering! Og spennende å lese om jakt! Jeg må jo bare suge til meg alt, så man ikke er helt grønn når vi skal på kurs. :-)
    Høres ut som en super påske!

    SvarSlett
  2. Du må bare ringe om du vil ha flere jakttips! En dag i skogen på kennelhelgen blir litt lite. Kjempegøy at dere skal på kurs!

    SvarSlett

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...