Start

fredag 6. september 2013

JADD(A), ennå en gang!

Operasjon  
Dessverre er ikke alle nyheter bare gode. Bhest har måttet operere den ene skuldra si, og han får nå ikke løpe fritt rundt. Dermed blir det mange timer med burtrening hver dag, + noen korte lufteturer i bånd. Som dere ser har han i alle fall god plass i buret sitt. :-) Men jo det er kjedelig! Operasjonen ble utført av en meget dyktig kirurg og den gikk veldig bra. Bhest er i god form og prognosene for denne typen operasjon er utmerkede. Det vil bli full fres og jakttrening på han! Han skal bare trenes opp gradvis først, både øvelser vi gjør her hjemme og fysioterapi med vanntredemølle. Skaden i skuldra er sannsynligvs av multifaktoriell årsak, dvs at man tror årsaken skyldes en kombinasjon av miljøfaktorer som veksthastighet, foring, aktivitet/bruk, hormoner og en arvelig disposisjon. Med den kunnskapen jeg har klart å skaffe meg om dette per idag, vil jeg ikke vil la Bhest gå i avl. Men det viktigste nå er at han blir helt frisk og kan brukes til alt annet! En annen god ting er at for å finne ut av det hele tok veterinæren bilder av albuene til gutten, som ser helt perfekte ut, og masse ulike blodprøver som alle viser at han ellers er frisk og sunn. 
  
JADD
Jeg har fått vite at Matty (far til B-gjengen) er testet for JADD og CP1, og har kommet ut med fri eller probably normal på begge. Dersom du er nysgjerrig på hva dette er, finner du link til tidligere innlegg i bloggen min om JADD rett under her.

Her er bilde av Matty da han nylig forsøkte dock diving. Eva forteller at han gikk i med hodet først på første forsøk og ble litt mer nølende etterpå. Men han elsket det og hadde det kjempemorro!
Nå har jeg igjen gående diskusjoner med meg selv om hvorvidt jeg skal teste. Jeg har jo sagt jeg skal teste litt innimellom, så kanskje er det tiden for det nå? Dersom jeg tester Kaisa vil B kullet være fritt gjennom foreldrene. Om jeg også tester Asaja vil det samme gjelde for C-kullet, fordi Wallace også er testet probably normal. Hehe, og tar jeg disse testene nå så trenger jeg ikke fortsette med å skrive blogginnlegg om dette. ;-)  

3 kommentarer:

  1. Ser ut som Bhest hadde det ganske så bra i buret og tvangstrøye på ;) godt det går fremover og at han blir frisk og fin igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Kitty trøya er kastet for lengst. Og han blir stadig sterkere og får stadig gjøre mer fornuftige ting som å øve på utgang i vann fra myrkant. I går apporterte han due og han får også uy signal mot matskål på kort avstand. :-)

      Slett
    2. Hello Kitty trøya er kastet for lengst. Og han blir stadig sterkere og får stadig gjøre mer fornuftige ting som å øve på utgang i vann fra myrkant. I går apporterte han due og han får også uy signal mot matskål på kort avstand. :-)

      Slett

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...