Start

fredag 6. september 2013

Asaja

ASAJA
I dag er Asaja på dag 41 i drektigheten og det er bare tre uker igjen til C-kullet har termin. Asaja er fremdeles hos Heidi, og flytter hit en drøy uke før forventet valping. Da har hun god tid til å finne ro og bli kjent med valpekassa. Den samme valpekassen hun selv ble født i for 3,5 år siden. <3 Om 13 dager tar vi røntgen for å telle de små, så vi vet hvor mange vi kan vente oss. Heidi rapporterer om at Asaja er veldig sulten, hun finner på alt mulig rart for å få mere mat. Hun får nå litt mer mat enn normalt, så langt vil det si at hun har fått 10 % ekstra, som nå vil økes til 20-25 % ekstra. Hun er i godt hold, så både hun og valpene har den næringen de trenger. Melkekjertlene har utviklet seg og hun har store jur. Det begynner rett og slett og vises på henne hva slags tilstand hun er i. ;-)

Dessverre har jeg ikke noen bilder av den vordende, men jeg skal lime inn et par gamle bilder av henne som trøst:

Asaja i mai, med lauvbærkransen hun vant som Dual-purpose vinner blandt alle retriverrasene. På utstillingen ble hun tredje beste tispe og i Working testen vant hun begynnerklassen, det var bare tideler som skilte henne og en labrador fra Eliteklassen. Flinke jenta!


Dette bildet har jeg selv tatt under en jakttrening på travbanen på Skarnes. Dette elsker jenta og drive med!


Asaja trener tolling på kurs for Sanna Hallgren. Hun er bare 15 mnd her.
 
Tolling i regnvær.

Asaja på Working Test, hun har en fantastisk fart og stil, flyr gjennom terrenget og er en utmerket markør.
 
Klar.. ferdig.. GÅ!

Okey! Her blir det masse bilder, jeg klarer liksom ikke å stoppe, når jeg er innom album jeg ikke har sett i på lenge. ;-) Og de som kjenner oss forstår at det ikke er av Asaja. Denne lille tassen blir halvbror til C-kullet, det er en av Wallace sine valper i Danmark.

<3 Smelt! <3

Asaja er godt kjent her på gården, hun har vært her med gjevne mellomrom i de tre årene siden hun flyttet herfra. Her i vilter lek med en annen hund som er på besøk.


Kaisa nærmest har en pinne, mens Asaja prøver å dra den vekk.

Jeg gleder meg veldig til å se hvor mye Kaisa får lov til å være med i valpestellet, de første tiden skal valperommet få være helt fritt for andre hunder, Asaja og valpene skal få ha ro. Men etterhvert vil nok Kaisa hjelpe til, og valpene vil også ha Onkel Bhest der. Han vil ikke få leke med dem uten under oppsyn, men så lenge han klarer å være forsiktig i leken vil han også ta del i vår valpehverdag. Dette blir det første valpekullet som får vokse opp i en liten flokk. Noe jeg gleder meg veldig til og tror blir supert!

Asajas mage før det flyttet inn valper.

Ute på tur en kald vinterdag.
Herlig hundeliv, her er det Sami som "løper ned" Asaja i forgrunnen. Og Kaisa og Isak bak.
Vakre hunder! Kan dere forstå at jeg syns Sami har sånn flott farve? Når man ser på riktig gamle tollerbilder, er det mange av dem som er av labradortype. Ikke sammenlignet med de kolossene man ser i utstillingsringen idag, men mer som Sami her, bare med litt hvite tegninger i tillegg.





Og nå dukket det sannelig opp et par valpebilder av Asaja også. 




Ord blir fattige!
Ståbilde seks uker gammel.

Tre uker gammel villstyring, og vi forsto tidlig at dette var emnet til en god arbeidshund. 
Asaja var først til alt, hver gang kassa ble bygget på var det hun som fant veien ut, hun var den mest nysgjerrige og undersøkte alt, den første til å svømme, den første til å apportere vilt osv.
To uker gammel go'klump.

 

Nyfødte, men tørre og mette.
Finn Asaja..? Lett!

Kaisa med sin førstefødte, som først ble kjent som Champagne og sidena Asaja. <3
Det aller første bildet av sjørøverprinsessa vår, Asaja.
Jeg krysser fingrene for at Asaja tar etter sin mor når det kommer til fødsel og valpestell! Da blir det enkelt og naturlig!





Da slutter jeg her, ved starten! Det korte innlegget for å si at Asaja har det fint, ble lengre enn planlagt. Ha en finfin helg, kos deg med hunden(e) din(e). Og er du en av de som ikke har hund ennå, finn fram en god hundebok (for det har du vel!) og les! Jeg har funnet fram en gammel kjenning som jeg har i sekken og leser når jeg driver med "sitte på sekken trening" (ro-trening). Boka heter "Kontakt, samspillet mellom deg og hunden din" av Eva Bodfäldt. Den er litt rotete oppbygget, men ellers liker jeg den veldig godt. Og anbefaler den gjerne! Min versjon er fra 2006, det er kommet en redigert utgave, mener jeg å huske, som heter "Kontakt kontrakten". 

2 kommentarer:

  1. Æ elske laaaaaangeeee bildeblogga! Og så glede æ mæ maaaaaasssseee til gjengen e født, og bilda kommer! Ikke lenge igjen no! :-)

    SvarSlett
  2. Tenk at Asaja har vært sååå liten og nå skal hun selv bli mor <3 Hun vokser bra og begynner å bli litt tung i kroppen, vil ikke helt på de lange turene lenger :) Vi gleder oss masse til de nye små multebarna kommer <3

    SvarSlett

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...