Start

torsdag 26. september 2013

Fødsel på gang

Asajas temperatur falt i ettermiddag og kveld og har holdt seg på 36,4. Temperaturen kan holde seg lav i 6-36 timer, før den stiger. I denne fasen foregår det en oppblokking av fødselsveien. Når temperaturen stiger igjen kommer første valp ganske fort, man rekker sjelden å få målt tempen på normal nivå igjen.
Asaja er mye roligere enn det Kaisa har brukt å være, mindre pesing og mindre graving og uro. Vist har hun åpningsrier, men hun tåler de beundringsverdig godt. Hun har også god matlyst hele veien.

Matmor Heidi kom tidlig i kveld og skal være her sammen med oss, det er fint at vi kan bytte litt på å sove i natt.

Jeg gleder meg sånn til disse valpene! Jeg forventer at de kommer til å bli både dyktige jakthunder, valpenes mor, mormor, farmor, farfar og videre bakover på farslinja er jaktpremierte hunder. Og mor og fars egenskaper som jakthunder, mentalitet og gemyttmessig utfyller hverandre helt supert og mye gode egenskaper bør her dobles.. Jeg må også ha lov å håpe på at de blir vakre, rasetypiske og funksjonelt bygget. De kler hverandre og er to harmoniskt byggede hunder innenfor idealt i størrelse, god brystkasser og benstamme, fine vinkler, vakre mørk røde i farve. Helsemessig kan jeg heller ikke se at vi risikerer og doble på noe sykelig. Og innavelsgraden blir fin både 6 generasjons og ikke minst den fullstendige stamtavelen på tollerdata, som gir en COI på 0,2123. Dette tegner til å bli en bra kombinasjon, man kan jo aldri vite sikkert, men det hjelper på at det ser bra ut  på tegnebrettet. Og at utgangspunktet med to gode hunder er der. <3 <3 Ingen hunder er helt perfekte, men jeg håper disse to utmerkede hundene vil gi utmerkede valper. Som utvikler seg til å bli dyktige, friske, trivelige og pene tollere.

Mens jeg venter på at valpene skal bli klare for å komme ut, svarer jeg på litt mail som har blitt liggende og rydder også i bilder. Her er bilder av de kommende foreldrene sammen:



Og et par bilder av far under her.
Alle fire bildene er lånt av Annette Stensøe. Takk!



Skal oppdatere bloggen når det skjer noe. Jeg må forresten nevne at tre av mine tenkte valpekjøpere nå av litt ulike årsaker har måttet trekke seg. To av dem har ventet lenge på valp. Det har derfor igjen åpnet seg en mulighet for å få valp fra kombinasjonen. Jeg kommer ikke til å forhaste det med å bestemme meg, og holder igjen til det/de rette hjemmene dukker opp. De som søker en hund som de skal jobbe aktivt med vil bli prioritert. :-)


Klokken 04.15 er det fremdeles ganske rolig i kassa, jeg legger meg for å sove et par timer mens Heidi tar siste del av nattevakta. Zzzz

1 kommentar:

  1. Ja nå har det gått ett døgn og vi venter og venter....... men den som venter på noe godt venter jo ikke forgjeves!! Det nærmer seg jo sakte men sikkert ;) Blir så spennende å se hvordan de er i farge og tegninger og hvordan kjønn det er <3

    SvarSlett

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...