Start

tirsdag 4. desember 2012

JADD

OFA tilbyr som jeg tidligere har skrevet om i bloggen (markør)gentest for JADD (Juvenile Addison disease) og gentest for CP1 (Cleft Palate type 1). Her er en link til OFA sine sider om testen. Da jeg ikke annser det som særlig sansynlig at Kaisa er bærer av noen av delene har jeg ikke testet henne. Selvfølgelig kunne jeg bare testet, jeg er jo nysgjerrig av meg :-p , og det koster ikke mange hundre kronene. Så kunne jeg få notere "fri/probably clear" i faktaboksene under Kaisa, men et sted må man sette grensen. Jeg er litt redd for hva som kan være bakdelene ved at vi får stadig flere test muligheter. Sett isolert er det ingen enkeltest som ødelegger. Men det er nesten bare tilfeldig hva vi har tester for, ikke nødvendigvis det som er viktigst for at vi får en sunn og god rase. Jeg er litt redd for at oppdrettere skal glemme og se helhetlig på hundeavl... Det samme gjelder for valpekjøpere som lett vil kunne tro de får en bedre hund om de kjøper valp fra kombinasjoner der foreldrene er "A" eller "Clear".

Jeg er kjempeglad for at disse testene er kommet og oppfordrer på det stekeste de som har hatt tilfeller av JADD eller CP på sine linjer om å benytte seg av testene. Og kanskje vil jeg selv ta og teste en gang i blandt for å se om man har fått inn bærere og må ta hensyn. Jeg er absolutt ikke helt rigid, men foreløpig velger jeg å ikke teste for alt. Så får vi se hva vi får av kunnskap om bruk av testene i framtida.

Sandi i Australia har testet noen av sine hunder. Og i kveld fikk jeg beskjed om at Strauss er fri (probably clear). Det samme er hans datter Nina (Ptaolomy Nannas Little Treasure), og Chica som hun har fått over fra Norge. Gratulerer Sandi! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...