Start

mandag 3. desember 2012

DLA diversity test - Haplotyper

Dette er for de spesielt interreserte, jeg prøver og skrive det litt forenklet, men det er ikks så lett.
Ut fra ren nysgjerrighet sendte jeg i oktober inn en svaber prøve fra Kaisa og Asaja til Genoscoper i Finland. De forsker på MHC genregionen, hvor de ser på tre loki og variasjonene i alleler der. Denne regionen forskes det mye på både hos hund og mennesker da man mistenker at man kan finne kunnskap om immunforsvaret og autoimmune sykdommer her.

Asaja og Kaisa, solstrålene mine!


Hos tolleren har man sett på kombinasjon av alleler på disse tre loki (haplotyping). Og funnet at Tolleren har 11 forskjellige haplotyper. Hvor 75 % av tollerne har de to vanliste typene, haplotype 1 og 2. Det er ønskelig at hundene får to ulike haplotyper - altså er heterozygote - da dette reduserer sjansen for sykdom som kan være knyttet opp mot disse genene. Men i og med at to haplotyper er så vanlige skjer det jo ikke skjeldent at tollerne er homozygote - dvs at de har to kopier av samme gen (allel) på disse tre stedene på DNAet.

I ettermiddag fikk jeg svar på mail fra Genoscoper og jeg har vært veldig heldig!

Jeg åpnet først Kaisa sin og hun er heterozygot, hun har haplotype 1 og 3.
Haplotype 1 har en frekvens på 42 % hos de svenske hundene og 23 % i USA. Og den er sett i sammenheng med IMRD. Mens haplotype 3 finnes hos hhv 16% og 18 %

Så jeg var ganske fornøyd med det resultatet. Deretter åpnet jeg Asaja sin rapport og også hun var heterozygot! :-D

Fra mor har hun fått hgaplotype 3. Og fra Jack har hun fått haplotype 7!!! :-D Haplotype 7 har en frekvens på 0,9% og 1,4 % i hhv Sverige og USA. (Haplotype 7 var ikke funnet i den svenske populasjonen da de første 518 hundene var testet.)

Hva betyr så dette? 
  • Det er viktig for meg og si at man kan ikke legge avgjørende vekt på denne kunnskapen i sitt avlsarbeide. Man kjenner foreløpig bare en del av sannheten, sorterer vi for hardt på et problem nå, kan andre problemer dukke opp senere. Så avl vil måtte basere seg på en bred kunnskap om avl, vurdering av hele hunden og dens slektninger med alt av egenskaper, positive og negative, for både helse, mentalitet, bruksegenskaper og eksteriør. 
  • Det betyr at Asaja vil ha kraftig redusert sansynlighet for å produsere homozygote avkom, og det legger en god tyngde på plusssiden av vektskålen når jeg skal vurdere om hun skal ha kull. (Nå har jeg jo allerede bestemt at hun skal få kull).
  • Hunder med genotyper såpass sjeldne som Asajas bør bidra noe mer enn gjennomsnittet i avl, slik at man sakte og gradvis kan utjevne hvor vanlig de ulike haplotypene er - og dermed redusere sansynligheten for homozygoti på MHC II og sansynligvis gjennom det redusere antallet tollere med autoimmune sykdommer som SRMA, addsion, IMHA osv.
  • Asaja sine valper vil selges for dobbel pris.  HEHE, lurte jeg noen der?  ;o)
For Asaja sine kullsøsken vet vi at de vil ha to av haplotypene 1, 3, 7 samt en ukjent haplotype. Altså stor sansynlighet for at de også er heterozygot de også. Men Jacks andre haplotype kan jo være enten 1 el 3. Og da kan de ha arvet den samme haplotypen fra mor og far. Men dette var uansett veldig morsomme nyheter for meg!

I have done a DLA divercity test of my two breeding girls. The result came back today, and both my girls are heterozygot on this haplotyping. Kaisa has haplotype 1 and 3. While Asaja (Kaisas daughter) has haplotype 3 and 7. I am really saticfied with the result! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...