Start

fredag 15. juni 2012

Litt av hvert, eller langt om meget!

Tiden flyr avgårde, men ikke uten at vi er med på ting! :-)

Takk til Anette Thune for dette fine bildet av Kaisa in action!

Her koser Kaisa seg med lek under en LP trening tidlig i uka. Det ble ikke så mye trening på Kaisa og meg fordi jeg fikk et tak i ryggen. (Sabla det har ennå ikke sluppet helt taket, men er mye bedre i alle fall). Jeg er litt fristet til og melde på et par LP konkurranser i sommer, selv om vi ikke har fokuset der i treninga vår om dagen. (For å være helt ærlig så har vi om dagen ikke fokus på noe, men vi hadde framme en due i dag). Som mor og datter fikk apportere i hagen.

Kaisa var og ble øyelyst i går: Uten annmerkninger! Dessverre kom Asaja opp hit en liten time for sent til å få være med (Trym hentet henne på Lillestrøm). Jeg vil prøve og få øyelyst henne også snart. Asaja løper nå og jeg håper det blir valper på henne neste løpetid, jeg syns det er greit og kontrollere at det ikke er noe på øynenene som vi må ta hensyn til før jeg går videre med planene. Jeg har forresten tre tisper med løpetid her om dagen... Så vaskefilla får kjørt seg!


Asaja har debutert i blodsporet og det ble litt av en debut, med flere skikkelige utfordringer i sporet. Jeg fikk gå bak og titte på og hun imponerer meg! Gratulerer til Heidi som har trent henne fram til sin første 1. premie i blodspor.

Kaisa har også deltatt på blodsporprøve hos Åsnes hundeklubb, det var hennes første prøve siden hun ble SE VCH i begynnelsen av august i fjor, vi har heller ikke gått noen treningsspor i mellomtiden (om jeg husker rett). Et treningsspor uka før prøven gjorde meg lettere bekymret, men heldigvis var det vist nok til å få vippet henne over i spormodus igjen, for på prøven gjorde hun en flott job.! Jeg følte meg trygg i lina bak henne, Kaisa ringet en gang ekstra i forbindelse med en bekk helt i starten av sporet og tror det var tredje vinkel, hadde hun et kort tapsarbeid. Tror det var blodopphold der. Sporet var nok over 700 meter og jeg trodde stadig vi var framme mot slutten av sporet, men jeg klarte og styre tankene unna, slik at jeg ikke overførte denne usikkerheten via lina til Kaisa. Flinke jenta mi! En slik dag i sporskogen ga meg mer motisvasjon til og trene spor. Blodspor er gøy!! Har du ikke prøvd det så er min oppfordring gjør det! Finn et kurs, ta kontakt med lokalavdelingen i retrieverklubben, hundeklubben eller jeger og fiskeforeningen og spør om de har kurs og treningsgrupper! Oi glemte of fortelle at Kaisa fikk 1. premie og 3. plass.

Deltagerne fra Åsnes hundeklubb som alle fire fikk 1. premie.



Arrak har vært og deltatt på et nytt LP stevne, men han trodde vel at det var smultringjakt og klarte og få 3 av dem. :-p

Strauss sine tre små søte er nå syv uker og det er et nydelig lite kull. <3 Blir spennende og se hvem av de tre som blir boende hjemme med far. Den lyse tispa er nok min favoritt, men gutten er også et herlig vesen! Den lille mørke jenta er også kjempsøt, men hun er littegrann mykere på temperament og Sandi vil ha en av de med mest guts som sin neste lydighetshund. Selv har Strauss fått to opprykksnapp i Rally-Advansed så da skal han vel bare ha en til for å få en ny tittel. Han har hatt et par starter i LP open, og har levert på litt variabelt nivå, muligens litt fordi Chica har hatt løpetid hjemme, men uansett har han fått en liten treningsperiode før han skal i nye konkurranser.

Her er Kaisas barnebarn 6 uker gammel tispe valp (den lyse).

Kira mor var med ned til Vestby i pinsen, veldig kos og se henne igjen. Kathrine har valgt og kastrere Kira fordi hun har hatt mye hormonsvingninger i forbindelse med løpetiden både i månedene før, og etter løpetiden. Kathrine opplever at det er snusing og markering som teller og Kira blir mye mer ukonsentrert, ufokusert og mindre sammarbeidsvillig i disse periodene enn hun er i de stille månedene i mellom. Da de har et flott samarbeid. Selv ville jeg nok sansynligvis ikke gått til det skrittet med de relativt beskjedne symptomene som Kira hadde, men kastrering er veldig vanlig i ulike miljøer og land, og mange foretrekker dette for hunder som likvel ikke skal i avl. Uansett er jeg veldig takknemlig ovenfor Kathrine som tok kontakt med meg på forhånd og jeg respekterer hennes valg fullt ut! Takk Kathrine for at du elsker Kira så høyt og at du tar så godt vare på henne! Kira er en utrolig arbeidvillig og lettlært hund, men hun har nok mer toller-stahet i seg enn søskene sine. Kira tok 20 av 20 poeng på hønsecupen i mai, og ble dommerens favoritt! Desverre måtte Kathrine jobbe under Rally-L mandagen i pinsen så de fikk ikke vært med der. Men forhåpentligvis får de prøvd seg senere i sommer/høst.

Vilja har fått en egen presentasjon etter å ha fått seg tittel forann navnet sitt. Ikke bare var hun på utstilling i helgen, hun gjennomførte også en K-test. Se innlegget fra i går.

Ellers her hjemme har Trym flyttet hjem for noen sommer uker. Han skal jobbe hjemme i sommerferien og har sagt opp hybelen i Oslo. Jeg var i Oslo en tur og vi hadde en trivelig kveld med litt shopping og resturantbesøk, før vi dagen etter fikk flyttet og vasket ut av hybelen hans. Til høsten skal han tilbake til Oslo, hvor han og Hege har funnet en fin liten leilighet de skal bo i. Han har fått svar på at han har kommet inn på forkurs til ingeniørstudiet og vil fortsette i jobben på Spar Tåsen, hvor han egentlig liker seg godt i ferskvaredisken. Nyttig og morsomt å lære om både kjøtt, fisk og litt matlaging. Ja, det er planene nå i alle fall, livet frister med mye morro og mange valgmuligheter...
Koselig og ha han hjemme i alle fall! <3

I morra er det utstilling på Skarnes, skuffende få tollere påmeldt. Bare 7 stykker som stiller! Jeg har meldt på Asaja, hun er fin i pelsen og i bra kondisjon. Etter et par res.cert på de siste utstillingene håper jeg virkelig at hun nå skal kutte ut "res" og ta certet! Men jeg vet at det kommer et par andre fine jenter også, så vi blir ikke helt uten konkurranse. ;-))) Selv skal jeg møte tidlig og hjelpe til med å sette opp ringer og sitte i sekreteriatet, noen timer før vi skal i ringen. Så da får jeg vel avslutte skribleriene for denne gang.

Ha en herlig helg folkens!

1 kommentar:

  1. Lykke til på Skarnes, og ja kutt ut disse res certene gå for det større i morgen.TVI,TVI.

    SvarSlett

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...