Start

tirsdag 13. mars 2012

Jakthund i Lydighetsringen.

Da jeg fikk Chanel i hus for 6 år siden, startet vi umiddelbart med trening mot lydighetsprøver. Og hun kunne lydighetsøvelsene i klasse 1 programmet, bortimot perfekt allerede som valp. Vi brukte selvfølgelig tid på å generalisere øvelsene. Og vanskeligst: få henne til og jobbe like bra gjennom et helt program, tiltross for at det ikke kom noen godbit! Men jeg syns det var piece of cake å hanke inn noen 1. premier i LP1. Så at Kaisa og jeg har rotet så mye i LP1 er litt irriterende.

Det jeg er veldig fornøyd med hos Kaisa er at hun har så stor arbeidsglede! Hun lar seg flott belønne med en klapp i hendene, et ertende dytt og rosende ord. Og det å få lov til å jobbe mer! Det er en positiv effekt fra jakttreninga. Og hun kunne nok gjort tre ganger så lange program uten å bli sliten eller lei.

Ja, for utgangspunktet vårt er en jakthund, som har gått mange hundre timer "fot" i skogen. Der er kriteriene å gå slik det er naturlig og følge min venstre fot i skog og hei. Og sette seg slik det passer når jeg stopper, hele tiden med fokus utover, for å være oppmerksom på evt skyttere og vilt som kan komme til å falle. Så da tar det litt tid å lære inn og gå med full kontakt, limt i samme posisjon hele tiden og ikke minst det og sette seg helt rett. Særlig tar det tid når man ikke har treningskompiser som driver med LP, slik at man kan få hjelp, råd og veiledning. Heldigvis oppdaget vi at det er en hundeklubb som hadde skaffet seg et nytt treningsområde, bare 20 minutter kjøring nord for oss, så nå har vi noen å trene med! Men de få ekvipasjene som driver konkurranserettet er ennå mer uerfarne enn oss. Hjelp har vi fått, men ikke så mye råd og veiledning. MEN nå driver også det og retter seg opp, så jeg er optimist i forhold til at vi skal få et fint Lydighetsmiljø i klubben.

I helgen skulle vi starte to ganger i LpI, og resultatmålet var 160 poeng og opprykk til Lp2. I tillegg har vi selvfølgelig mange andre delmål. Og jeg må si alt i alt er jeg fornøyd, selv om jeg tydeligvis ikke har klart å lære hunden min hopp over hinder. :-/

Karakterene var Lørdag: Visning av tenner 10, Fellesdekk 8,5 (satte seg opp før kommando), Lineføring (veksler mellom brilliant og tur påegenhånd), Dekk fra holdt 8 (starter med en sving mot ringutgangen, tripper litt ned i dekk), Innkalling fra sitt 8,5 (1 poeng på fart, 0,5 skjevt sitt), Stå under marsj 8,5 (fornøyd jeg) Fritt hopp over hinder 0 (stikker snuta forbi på siden av hinderet, før hun hopper på 2. kommando), Avstandskontroll 8,5 (Strengt dømt! Hun rikker ikke rompa av plassen, men bruker et hjelpeskritt ned og opp, som forøvrig ikke går ut over farta) Helhetsinntrykk 8,5 = 152 poeng.

Karakterene søndag: 10, 10, 8, 8, 8.5, 8, 0, 8 og 8. = 153 poeng

Trym videofilmet oss på søndag, det individuelle programmet kan sees under her. Jeg tar gjerne imot, råd og vink! Hva er bra, hva bør jeg jobbe med?

 
 

9 kommentarer:

  1. Syns det var veldig mye fint der!! Jeg syns du burde se litt på hva du skal gjøre mellom øvelsene, for det ser ut til at noe av intensiteten mistes der. F.eks kan du legge henne ned og så kalle henne til deg, eller få henne til å sitte og så kalle henne til deg. Ikke sikkert at det funker på henne da, men verdt å tenke litt på hva som kan gjøre det.

    Når du trener sammen med andre så få en til å leke dommer og stå og prate med deg, mens du har Kaisa i utgangsstilling og så bryte ut i heftig belønning. Da får hun en positiv forventning også til ventingen, og du vil få kontakt med inn i øvelsen. På fotgående syns jeg du går litt som meg, altså litt avventende under vanlig marsj (men du går bedre enn meg altså hehe). Tipsene jeg har fått for en bedre fotgående er å gå mer bestemt og ha et litt høyere tempo. Veksle endel på å trene starter og på å trene lengre strekker også. Startene er spesielt viktig, men også utholdenheten. Når hun er på så går hun jo veldigveldig bra! Du har et kjempegodt utgangspunkt å bygge videre på syns jeg. :)) Surt med hopp over hinder, ellers hadde jo opprykket vært sikret! Du får terpe endel på det, trene på at hun sitter skeivt og må oppsøke hinderet, og lag deg også en rutine på hvordan dere går inn til øvelsen. F.eks peke på hinderet og gjøre henne oppmerksom på det før du stiler deg opp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elisabeth,
      takk for tilbakemelding.

      Kaisa er trykket av dommeren så å legge henne ned ville bare trykke henne lavere i intensitet. Men du har rett i at jeg bør gjøre noe med partiene mellom øvelsene. jeg har fått noen PM der med gode tips.

      Det vil nok være en gode øvelser og få en til å leke dommer, og å veksle mellom å trene starter og lengre strekker. (Det siste gjør jeg endel, men kan nok trenge og tene enda oftere starter). Jeg har an liten drill som jeg sier på hideret, men det kan nok hende at jeg glemmer å bruke det til vanlig når vi trener, og da har den jo igrunn ikke så mye verdi når vi kommer på konkurranse.

      Lykke til med egen trening, E.!

      Slett
  2. Veldig mye bra, Nina! :-)
    Mye pent, og gøy å se Kaisa på, og logrende hale. :)
    Du må øke tempoet, gå mere bestemt. Det hjelper masse på. Se ut som en verdensmester og gå deretter! :p Det hjalp utrolig mye på Vilja når jeg økte farta og gikk mer bestemt.
    Når du trener på hinderet, ha den beste belønninga klar. Og nøkkelen for å få den er over hinderet. Går hun rundt, overse det, sett henne tilbake og kall inn på ny. Hopper hun, så blir det skikkelig julaften-belønning! Hopp over innsitten, belønn med en gang hun er over. Gjenta maaange ganger/treninger. Når hun har fått større verdi på det, setter du henne litt ut til siden, eller du stiller deg ut til siden, slik at det blir "lettere" å velge å gå rundt. Dette gjør også klasse II hinderet (som forresten er no dritt..) mye enklere, i tilfelle hun da setter seg ut til siden. Da husker hun at hun må ta med hinderet. :-)
    Det eneste jeg vil kikke på, er handa di. Har blitt kikket mye på den selv.. har vært på kurs med nyutdannet dommer, som har konkurrert masse med hund selv. De liker IKKE at fører går med handa trykket mot kroppen, enten slik du går, eller "hjerteinfarkt"metoden med handa på brystet. det beste er å gå helt normalt, med handbevegelser frem og tilbake. Jeg har en tendens til å "bremse" mad handa, men er på god tur til å bli kvitt det.
    Får du inn hinderet, så har du jo opprykket i boks!!! Masse lykke til, tren tren! :-)

    SvarSlett
  3. Takk Gøril, for tilbakemeldinga. Jeg skrev svar allerede samme kvelden, men så klikka PC'en og svaret ble borte. :-(

    Tenk at det skal være så vanskelig å gå! Skulle ikke tro man har gått i snart 40 år. :-p Problemet mitt er at med en gang jeg må konsentrere meg ekstra eller merker at noe er galt, så faller tempoet. Jeg må nok jobbe mye mer med at jeg også mentalt er "sjef/verdensmester" i ringen. Ikke for å vise "omverden" det, men for å vise Kaisa det, slik at jobben henne blir enklere. Det blir litt lettere nå som jeg har fått litt trening. :-)

    Vi har allerede brukt det med at hun eller jeg står skjevt på hinderet, men nå har vi gått tilbake til scratch! Ett spørsmål, hva gjør man dersom hunden ikke gjør rett 2. gangen heller. Minsker du vanskeligheten da? Må passe meg så det ikke blir for mye hinder trening nå. ;-P

    SvarSlett
  4. Bra du er tilbake til start! Kun enkelt, og masse julaften! Hun har nok fått et mønster på å gå rundt. Minske vanskeligheten. Æ ville vurdert lokking. Hjelp jo over, men vær snar å ta bort hjelpa.
    Du bør ha 'dommer' på trening også, som får dæ til å gå på.. Æ fokuserte så mye på nye øvelsa, st æ glemte å trene fvf. D resulterte i at V ramla mye ut. Når æ begynte å gå bestemt, blei d raskt veldig bra. :) og da e d gøy!

    SvarSlett
  5. Masse bra her da Nina :)du har blitt mer bestemt i gangen din, bare litt nølende ennå. tenk på å vende Kaisa FRA der hun vil ut av ringen for å motvirke tanken hennes på å gå ut. Hopp over hinder er å trene betydningen av ordet HOPP! Hopp betyr belønning i form av leke/godbit. Går hun utenfor, sett henne tilbake og nytt forsøk. Evt. gå over hinder selv, etter ett par ganger går du utenfor og peker med hånden på hinderet idet du går forbi forså å fjerne hjelpemidlene raskest mulig . Og jeg ser du ønsker deg en hårstrikk :) Du fikk jo bra poengsummer så det er jo bare småjusteringer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg må for all del ikke få noen hårstikk, det er min måte og avreagere på. :-p Gudene vet hva som blir alternativet. ;-)))

      Ang hoppet og endel andre øvelser så har jeg nok en tendens til å øke vanskelighetsgraden for fort og gjøre for mange ulike varianter av oppgaven. Veldig mange sliter med at de ikke får til å variere treningen. Jeg har litt motsatt problem. :-) Så enkelt er nok svaret. Kaisa hoppe jo faktisk over hinderet begge dagene, bare ikke på første kommando og rett vei. :-D

      Slett
    2. Jeg ser at hun titter en annen vei idet du går, så får hun med seg at du går forbi hinder, da ble nok tanken hennes at hun skulle følge i mor sine fotspor :D

      Slett
    3. Jepp, hun blir litt forstyrret av de som holder på utenfor ringen. :)

      Slett

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...