Start

onsdag 13. juli 2011

Klubbmestere spor 2011

Klubbmester Kaisa! Det finnes flere bilder i picasa i albumet: Sommer 2011. 

Kaisa har gått lite spor, for to år siden fikk hun være med på noen fellestreninger spor i klubbens regi. Treninger som går fra midten av mai og fram til St. Hans. Da det nærmet seg St.Hans fikk hun prøve seg på en bevegelig blodsporprøve og det holdt akkurat til en 1. premie. I fjor meldte jeg henne på klubbmesterskapet, hvor både hun og jeg følte sporet ble litt langt på slutten og vi ble litt usikkre, det ble derfor bare en 2. premie da. Men vi ble inspirert til å trene og la et noen treningspor utover sensommeren. Men vi fikk aldri meldt oss på noen prøve, opptatt som vi for det meste var med jakttreningen igjen, etter å ha hatt lang barselpersmisjon på forsommeren. Vi holdt på motivasjonen gjennom vinteren og på våren i år har vi lagt noen godt planlegte treningsspor, både med og uten blod. Nå var vi igjen påmeldt prøve, måle om det var blitt litt mer dreis på det hele? Og jammen var det ikke det jo! Trygt og sikkert kom Kaisa seg gjennom et spor med flere skikkelige vanskeligheter. Blandt annet skremte vi opp to røy, hvor av den ene hadde lagt seg til midt i sporet, og fløy opp bare en meter unna Kaisa. Det trigget jaktlysta, men hun hentet seg fint inn, med litt støtte fra meg og gikk villig over på blodsporet igjen. Vi hadde også helt ferske elgspor i den ene vinkelen som fulgte rett etter dette, men jeg klarte å lese at Kaisa hadde tap av blodsporet og lurte på om hun heller skulle følge elgtråkket eller hva? Sammen løste vi den vinkelen veldig greit og effektivt, og de neste 2 vinklene og 300 meterne kunne jeg bare følge bak og konstantere at Kaisa hadde full kontroll. Det fantes ikke tvil om at det måtte være en 1. premie.

At det ved premieutdelingen skulle vise seg og kvalifisere for en HP, nr 1 og Klubbmester 2011, det overrasket meg. Jeg hadde ikke tnkt i de baner engagn, det var sååå mange flinke hunder med, vi er jo for lærlinger og regne i det selskapet. ;-) Men det er klart vi var heldige da som fikk vilt i sporet vårt. Det er jo slik på sporprøver at det er tilfeldig om man får det. 
En annen ting som er så deilig med sporprøver at der ønsker alle det beste for hverandre! Og man vet at alle, også de beste hundene kan komme i situasjoner/få forhold som de ikke mestrer. Slik at de går på en lavere premiering eller en 0. Selv om Kaisa bare fikk en blodspor prøve i 2009, og en i 2010, har jeg tenkt hun skal få flere i år... ;-) Vi lukter at et Championat er innen rekkevidde... :-D


Men vi har også meldt på LP konkurranse. Lydighet har vi ikke trent på siden forrige konkurranse. *Jada jeg skjems.* Selv om vi bruker mer tid enn mange andre på hundetrening, er det begrenset hva vi har kapasitet til. Jeg har bestemt at lydighet må settes på vent fram til spor og jakttrening tar vinterdvale. Men så hadde vi jo allerede meldt på konkurransen nå lørdag og under Tollerspecialen. Vi deltar der, selv om vi ikke er gjennomtrent, føler jeg ikke at vi ødelegger noe..?! Kaisa er ikke ulydig, eller har mangler som gjør at hun får uvaner, vi er bare ikke gjennomtrent nok. Mye skyldes at jeg mangler rutine. Og slikt sett både lærer jeg mer og får mer rutine av å gå et par konkurranser. Jeg hadde tenkt at vi skulle reise på fellestrening med Lp-innlandet i dag, for å få en gjennomkjøring i konkurranse omgivelser. Det skal nemlig settes opp ringtau, telt og greier. Men det er nesten to timer kjøring hver vei. Jeg har hatt et par dager med elendig form, etter å ha "tømt" meg i helga, og i morra er det Trym sin bursdag, jeg trenger tiden i dag til husvask, innkjøp og kakebaking....

3 kommentarer:

  1. Jeg må jo gratulere deg her også; kjempeartig når tollere gjør det bra i blodspor! Og det er veldig bra å greie å takle både kontakt med vilt samt kryssende ferskspor: skulle vel vært en dobbelt-HP ;-)
    Og igjen takk for hyggelig samvær under blodsporprøven - ja, det er et godt hundemiljø å være i! Så får dere ha en god bursdag i morgen og lykke til med alt du skal gjøre. Hilsen Ann Kristin

    SvarSlett
  2. Hurra hurra igjen for topp premiering, og tenk at hun klarte å gjennomføre så bra med alle de andre fristelsene :)

    SvarSlett
  3. Ja, det var bra jobbet av Gullet mitt. :) Nå gleder jeg meg veldig til å være sammen med sjørøverprinsessa og dere neste uke. <3

    SvarSlett

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...