Start

søndag 7. juni 2015

NKK Drammen, hyggelig kaosdag!

Vi hadde oppmøte klokken 9 og det var spådd kraftig regnvær, jeg hadde derfor lånt med meg telt fra Inger Helene, og beregnet tidlig avgang hjemmefra. Sto grytidlig opp og gjorde klart det meste før jeg vekket kennelassistenten Felicia (også kjent som tantebarnet mitt på 8 år). Vi skulle være parkert på Berskauen senest klokken 8.00! Slik at vi hadde god tid til å sette opp teltet og komme oss i orden, før Frøya skulle inn som fjerde hund, og Arya inn i klassen etter. Men så rammet Murphy's law oss. :-p

Felicia og jeg er litt skravlete og lite effektive på morran, slik at vi kom avgårde 15 minutter senere enn planlagt. Kan jo ikke skylde på noen for det akkurat, og det hadde jo ikke gjort noe om det ellers hadde sklidd greit. Det gjorde det ikke. Først gikk det 10 minutter på å returnere for å hente mobilen (jada jeg er et surrehue, og burde sjekket det FØR jeg kom 6 kilometer ned i veien.), på Kløfta ble det nødvendig med en liten ryggstrekk, 15 minutters høneblund ble unnagjort. Så kom det kraftige regnværet og vi måtte redusere farta, bedre og komme fram sent enn aldri. Å svinge inn forann innkjørselen til en NKK utstilling klokka ti på ni, er aldri lurt. Da var det selvfølgelig rukket å bli køer, kaos, fulle parkeringer o.s.v. 10 minutter til Frøya skulle være i ringen = veldig hastverk!

Like blide, men veldig effektive nå! Dro på meg oljehyre, lastet (eller mer korrekt kastet) ut telt, 3 hundebur, sekker, en hund (- fastbundet til et tre) en 8 åring og en paraply et sted jeg håpet var i nærheten av ringen vi skulle i. Før jeg feis 500 meter opp i gata og parkerte, rasket med meg de to andre hundene og små sprang tilbake til Felicia. Den jenta er bare utrolig, så trygg, åpen og tålmodig, arbeidsglad, interessert og nysgjerrig. Veldig hyggelig å ha med på tur, og sånn en god kennelhjelper. :-)

Felicia med hundeflokken vår på NKK Drammen i går.
Altså, jeg fant igjen Felicia, Frøya og pikk pakket, men da var klokka langt over ni, så Felicia, nå to hunder og pikk pakket fikk stå der under treet i avlastingsonen, mens jeg sprang bort til ringen med et bur og sekken med utstillingsline, godbiter og nummerlapp og Frøya. Da vi fant ringen var det allerede tid for å entre, så vi gikk inn med vanlig line, uten nummer lapp eller godbiter. :-D Smilte bredt og litt unnskyldene og fikk stukket til meg noen godbiter fra vennlige sjeler utenfor ringen. Så sprang vi, Frøya oppførte seg fint og fikk flott kritikk og excellent. Da søster Kicki fikk sin individuelle bedømmelse fant jeg en chiuaua-handler som var så sporty og overtok Frøya for konkurransebedømmelsen. jenta som hjalp meg gjorde det godt, og det ble 1 plass m CK og Cruftskvalifisering på Tifa/Pint datteren.HURRA!

Jeg hadde i mellomtiden sent mamman til Sara bortover mot Felicia og Arya, og nå sprang jeg etter, sammen hentet vi det resterende, mens Arya og jeg sprang i forveien, for vi skulle jo inn i unghundklassen. Vi rakk det akkurat, også Arya i sitt vanlige turgear og uten nummerlapp. :-D Men fikk likevel super kritikk, flotte kommentarer for pelskvalitet (det regnet jo og det passer fint for en andejakthund!) og CK på lille Asaja/Wallace datteren. 

Så hadde vi god tid til å sette opp teltet, finne fram liner og gjøre oss klare for beste tispeklasse. Der ble både Frøya og Arya takket ut, dommer Eivind Mjærums kommentar var at "De har den beste feilen man kan ha, de er for unge, og det vil jo garantert endre seg!" :-D

Her er jentenes kritikker:

Lauvstuas Pinti Field Goal

Multestua Dans Med Chiquita

Regnet hadde nå gitt seg, og gradvis tittet sola fram. Hannene ble stilt i naboringen for dommer Gunnar Nyman, og vi hadde en god pause før de begynte. Bhest ble stilt, og var flink gutt hele dagen. Ventet rolig og tålmodig, stille og bare grei, som alltid. Da det var vår tur i ringen var det en hannhund utenfor som laget et helsikas spetakkel og kom seg bruskende ut av buret og inn i ringen. Og en av de andre hundene i ringen ble dratt med av det hele og startet å knurre. Men Bhest, selv om han ble 2 cm høyere og litt anspent, var stille og vekslet gankse lett over til meg og vår oppgave. Så det var veldig bra! Han vant en fin Championklasse hvor alle fire hannen fikk CK. I Beste hannhund klasse ble han plassert som nummer to med res.Cacib. Nina og Kirsten sin Theo ble BIR og fikk sitt 3. cert og dermed Champion. Gratulerer så masse! Også til oppdretter Kelly i Nederland.

Her er Gunnar Nymann sin kritikk av Bhest. Jeg har aldri hørt fra noen at han har korte skritt, og erfarne raseentusiaster på utsiden av ringen, sier at han beveget seg nydelig, så det bekymrer meg ikke. Dommeren har rett til å ha sin mening, det er den jeg ber om når jeg stiller for han, og den har jeg fått. :-) Virket som det var flere som stilte i denne ringen som fikk kommentarer på akkurat det med korte skritt, tilstrekkelige skrittlengde o.l. = litt negative graderinger på skirttlengden.


Men altså en super fin dag i og rundt ringen! Selv om dagen startet aldri så hektisk. Jeg fikk også shoppet endel, blant annet er jeg endelig eier av en av de dere dørmattene som skal være så supre. To nye strikkliner, slik at jeg kan gå med tre hunder i magebeltet. Og 4 kilo handlers godbiter. :-)

Så en dag som startet noe hektisk, viste at det går stortsett fint likevell. :-)

VALPKULL nytt: Heidi ringte meg i går og fortalte at hun begynner og synes at Asaja viser litt mave allerede. Om en ukes tid, bør det da kunne bli litt synlig på bilder også tenker jeg, så da gir vi Heidi i oppdrag og prøve og fange den begynnende mavekulen på bilde. <3 <3 <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En Multehund har gått over regnbuebroen

N RL CH MULTESTUA DANSENDE ARRAK PIRAT <3 21.04.2010 - 26.02.2017 <3 Hvil i fred elskede venn! Arrak har vært en helt spe...