Et annet helt vanlig syn her hjemme om dagen er at Kaisa har blodig pels ved ørene, og vi finner valpetenner på gulvet og i sengene. Bhest mister valpejekslene og har mistet 3 av 4 hjørnetenner.
Over til MH. 3 av de Dansende Piratene var på Raserådet toller sin MH da de var 13 mnd og 22 dager gammel. Og skjemet ligger her. Strauss i Australia har ikke et slikt tilbud, men den siste piratdatteren Vilja fikk vært med på en karaktertest (enklere test enn MH, men en test man kan stryke på) i fjor en gang. Karaktertesten besto hun fint, med beste verdi på skudd. Nå fikk hun plass på en MH hun også. Vilja er nå 3 år og 2 mnd.
Jeg har lagt henne inn i skjemaet sammen med de andre: K = Kira A = Arrak A = Asaja V = Vilja
Til venstre har jeg tatt med kullets gjennomsnitt, rasegjennomsnittet i Sverige (hentet ut i 2011) og avviket for kullet i forhold til snittet. Tenk på at Rasegjennomsnittet ikke sier noe om ønskeprofil. Min ønskeprofil er større nysgjerrighet, mindre redsler, ingen skuddberørthet og ellers syns jeg vel rasen ligger omtrent der den bør utfra opprinnelse og funksjon. Og jeg må bare konkludere med at jeg er veldig fornøyd med mentaliteten på de dansende piratene. Men det jeg har lært er at 13-14 mnd er litt for ung alder. Mattykaisaene håper jeg skal bli 18 (til 24) mnd før de testes.
Vilja har gjort en flott MH, viser seg sosial og samarbeider fint i kontakt delen. Unndrar seg håndtering. Leker og griper kjapt, men viser kun interresse når testleder og figuranten i avstandsleken holder filla i en U forann seg og inviterer til lek. Slik har hun ikke lekt i sine tre år, og forstår ikke at det er noe vits nå. All annen lek og jakt er hun med på som bare det! Hun har en flott passivitet. Ellers viser hun seg som en moden jente som har mot til å stå i trusselsituasjoner, hun viser endel trusselsignaler, de er fint balansert av at hun viser høy nysgjerrighet og uredsel, med kjappe fine avreageringer. Det var flere av tilskuerne som ville ta med Vilja hjem etter å ha sett testen hennes. Slike en hund ville de ha! :-)
Beskriverprotokoll for
mentalbeskrivelse hund
|
||||||||||
Arrangør:
|
Sted:
|
Prøvens ref.nr:
|
Dato:
|
Tidligere beskrevet:
|
||||||
Rase:
|
Kjønn:
|
Reg.nr:
|
Fødselsdato:
|
ID-merket:
|
||||||
Gjennomført MH:
|
Avreagerer ikke innen tiden:
|
Beskriver avbryter:
|
Eier/fører avbryter:
|
Eier/fører avstår fra skudd:
|
||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Kull
snitt
|
Rasesnitt
(SE)
|
Avvik
|
|||
1a KONTAKT Hilsing
|
Avviser kont. Med knurring og/eller
bite-forsøk. Gj.føres ikke innen tiden.
|
Unnviker kontakt ved å trekke seg unna.
|
Aksepterer kontakt uten å besvare.
Trekker seg ikke unna.
|
K A A V Tar
kontakt selv eller besvarer kontaktforsøk.
|
Overdreven kontakttagende, f.eks
hopper, gneller, bjeffer.
|
4
|
3,7
|
0,3
|
||
1b KONTAKT Samarbeide
|
Følger ikke med tross gjentatte
lokkeforsøk. Gj.føres ikke innen tiden.
|
Følger med motvillig.
|
K Følger med, men er ikke engasjert i
testleder.
|
A A V Følger
med villig. Engasjerer seg i testlederen.
|
Følger med villig, er overdrevetn
engasjert i testleder, f.eks hopper, gneller, bjeffer.
|
3,8
|
3,5
|
0,3
|
||
1c KONTAKT Håndtering
|
Avviser med knurring og/eller
biteforsøk. Håndtering ikke gjennomført.
|
V Unnviker, trekker seg unna eller
søker støtte hos fører.
|
K Aksepterer håndtering.
|
A A
Aksepterer, svarer med kontaktadferd.
|
Aksepterer, svarer med overdreven
kontaktadferd.
|
3,3
|
3,3
|
-
|
||
2a LEK 1 Lekelyst
|
Leker ikke.
|
Leker ikke, men viser interesse.
|
Leker, starter langsomt, blir aktiv,
leker.
|
K A A V
Starter raskt, leker aktivt.
|
Starter veldig raskt, leker veldig
aktivt.
|
4
|
4
|
_
|
||
2b LEK 1 Griping
|
Griper ikke.
|
Griper ikke, snuser bare på
gjenstanden.
|
K A A Griper
forsiktig, eller med fortennene.
|
V Griper direkte med hele munnen.
|
Griper direkte, hugger gjenstanden i
farten.
|
3,3
|
3,4
|
-0,1
|
||
2c LEK 1 Griping og drakamp
|
V Griper ikke.
|
A Griper nølende, slipper, holder, men trekker
ikke imot
|
K
Griper, trekker i mot, men slipper og tar nytt
tak. Alt tygger.
|
A Griper direkte med hele munnen,
trekker i mor til testleder slipper.
|
Griper direkte med hele munnen, drar
i mot, rykker. Alt. Rykker også i den pass.delen
|
2,5
|
2,7
|
-0,2
|
||
3a FORFØLGELSE
|
2 Starter ikke/når ikke frem til første hjul.
|
1 Starter, men avbryter før byttet.
|
1 2 Starter eller løper langsomt. Kan øke
farten, avslutter.
|
1 2 1 2 Starter med høy fart, målrettet -
bremser ned ved byttet.
|
Starter direkte med stor fart, løper
forbi byttet. Kan snu.
|
3,3/3
|
2,8/3,1
|
0,5/-0,1
|
||
3b GRIPING
|
1 2
Overser byttet. Alt. Springer ikke frem.
|
2 Griper ikke, snuser på gjenstanden.
|
1 1 Griper tvilende eller med
tidsforsinkelse.
|
2
1 2 Griper direkte, slipper.
|
Griper direkte, beholder byttet i 3
sekunder.
|
2,8/2,8
|
1,9/2,5
|
0,9/0,3
|
||
4 PASSIVITET
|
Er uoppmerksom/uinteressert/inaktiv
|
V Er
oppmerksom og rolig - står, sitter eller ligger.
|
A
Er oppmerksom og i hovedsak rolig. Enkelte aktivitetsøkninger.
|
K A
Er oppmerksom med økende aktivitet eller etter hvert uro.
|
Veksler hurtig aktiviteter under
momentet. Alt. Uro under hele momentet.
|
3,3
|
2,9
|
0,4
|
||
5a AVST. LEK Interesse
|
Engasjeres ikke av fig.
|
Kontroll. Avbrudd kan forekomme.
|
K A A V Interessert. Følger
fig. uten avbrudd.
|
Interessert. Vil starte. Enkelte
startforsøk.
|
Veldig interessert. Gjentatte
startforsøk.
|
3
|
2,9
|
0,1
|
||
5b AVST. LEK Trusler/aggresjon
|
A
A V Viser ingen trusselatferd.
|
K
Viser enkelte (1-2) trusselsignaler
under momentets første del.
|
Viser enkelte (1-2) trusselsignaler
under momentets første og andre del.
|
Viser flere trusselsignaler under
momentets første del.
|
Viser flere trusselsignaler under
momentets første og andre del.
|
1,3
|
1,3
|
_
|
||
5c AVST. LEK Nysgjerrighet
|
Går ikke frem til fig. innen tiden.
|
V Går
frem når fig. er aktiv på linjen.
|
K
A
Går frem til den skjulte, men
snakkende fig.
|
A
Går frem til fig. med lav kropss-holdning
og/eller med tidsforsinkelse.
|
Går fram til fig. uten hjelp.
|
3
|
2,6
|
0,4
|
||
5d AVST. LEK Lekelyst
|
Viser ingen interesse.
|
V Leker ikke, men viser interesse.
|
A
Leker, kan gripe forsiktig. Terekker
ikke imot.
|
K
A
Griper. Trekker imot, men kan slippe
og ta nytt tak.
|
Griper direkte. Trekker imot,
slipper ikke.
|
3,3
|
2,3
|
1
|
||
5e AVST. LEK Samarbeide
|
Viser ingen interesse.
|
V Blir aktiv, men avbryter.
|
K
A
A
Er aktiv med fig. når denne er
aktiv.
|
Er aktiv med fig. Viser også
interesse mot passiv figurant.
|
Oppforderer passiv fig. til fortsatt
lek.
|
2,8
|
2,2
|
0,6
|
||
6a OVERRASK Redsel
|
A
Stanser ikke eller kort stopp.
|
Huker seg og stanser.
|
A V
Gjør unnamanøver uten å vende bort blikket.
|
K
Flykter høyst 5 meter.
|
Flykter med enn 5 meter.
|
2,8
|
3,2
|
-0,4
|
||
6b OVERRASK Trussel/aggresjon
|
A
A
Viser ingen trusselatferd.
|
K
Viser noe trusselatferd.
|
V Viser trusselatferd over lengre
tid.
|
Viser flere trusselsignaler og noen
angrep.
|
Viser trusselatferd og angrep som
kan avslutte med bitt.
|
1,8
|
1,8
|
-
|
||
6c OVERRASK Nysgjerrighet
|
Går frem når fører legger ned
kjeledressen/går ikke frem innen tiden.
|
A
Går frem når fører sitter på huk og
prater med kjeledressen samt roper på hunden.
|
K V
Går frem til kjeledressen når fører
står ved siden av.
|
Går frem til kjeledressen når
føreren har gått halve distansen.
|
A
Går frem til kjeledressen uten
hjelp.
|
3,3
|
2,6
|
0,7
|
||
6d OVERRASK Gjenstående redsel
|
A
A V
Ingen tempoforandringer eller
unnamanøver.
|
Liten bue eller temoforandringer ved
noen av passeringene.
|
Bue eller temoforandring ved 1.
passering. Mindre utslag ved 2. passering.
|
K
Bue eller tempoforandring ved minst
to passeringer uten minsket intensitet.
|
Viser stor grad av resel etter
samtlige passeringer.
|
1,8
|
2
|
-0,2
|
||
6 e OVERRASK Gjenstående interesse
|
A
A
Viser ingen interesse.
|
K
stanser. Lukter eller ser på
kjeledressen en gang.
|
V Stanser. Lukter eller ser på
kjeledressen minst to ganger.
|
Biter i eller leker med kjeledressen. Interessen
avtar etter hvert.
|
Biter i eller leker med kjeledressen
ved 2 eller flere passeringer.
|
1,8
|
1,7
|
0,1
|
||
7a LYDFØLS Redsel
|
A V
Stanser ikke eller kort stopp.
|
Huker seg og stanser.
|
Gjør unnamanøver uten å vende bort
blikket.
|
Flykter høyst 5 meter.
|
K
A
Flykter med enn 5 meter.
|
3
|
3,2
|
-0,2
|
||
7b LYDFØLS Nysgjerrighet
|
K
Går ikke fram innen tid.
|
A
Går fram når fører sitter på huk og
prater med skrammelet samt roper på hunden.
|
Går fram til skrammelet når føreren
står ved siden av.
|
Går frem til skrammelet når føreren
har gått halve distansen.
|
A V Går fram til skrammelet uten hjelp.
|
3,3
|
3,4
|
-0,1
|
||
7c LYDFØLS Vedvarende redsel
|
A V Ingen tempoforandringer eller
unnamanøver.
|
Liten bue eller temoforandringer ved
noen av passeringene.
|
Bue eller tempoforandring ved 1.
passering. Mindre utslag ved 2. passering.
|
A
Bue eller tempoforandring ved minst
to passeringer uten minsket intensitet.
|
K
Viser stor grad av redsel eller øket
redsel ved samtlige passeringer.
|
2,8
|
1,7
|
1,1
|
||
7d LYDFØLS Vedvarende inter.
|
K
Viser ingen interesse.
|
A V
Stanser. Lukter eller ser på lydkilden
1 gang.
|
A
Stanser. Lukter eller ser på
lydkilden minst 2 ganger.
|
Biter i eller leker med lydkilden.
Interessen avtar etter hvert.
|
Biter i eller leker med lydkilden
ved 2 eller flere passeringer.
|
2
|
1,7
|
0,3
|
||
8a SPØKELSER Trusler/aggresjon
|
K
A
Viser ingen trusselatferd.
|
Viser enkelte trusselsignaler.
|
A
Viser trusselatferd over lengre tid.
|
V Viser flere trusselsignaler og noen
angrep.
|
Viser trusselatferd og flere angrep.
|
2,3
|
2,4
|
-0,1
|
||
8b SPØKELSER Kontroll
|
Viser noe kontroll, deretter ingen interesse/engasjerer
seg ikke.
|
Ser mot spøkelsene nå og da.
|
Kontrollerer og/eller viser reaksjon
mot spøkelsene. Lange avbrudd for eksempel begge spøkelsene halve avstanden,
alt. ett hele avstanden.
|
K
A V
Konrollerer og/eller viser reaksjon
mot begge spøkelsene. Korte avbrudd.
|
A
Kontrollerer og/eller viser reaksjon mot
spøkelsene under hele momentet.
|
4,3
|
3,9
|
0,4
|
||
8c SPØKELSER Redsel
|
A
Oppholder seg hovedsakelig foran
eller ved siden av fører.
|
V Oppholder seg hovedsakelig foran
eller ved siden av fører, noe avstandsregulering.
|
Oppholder seg i hovedsak foran eller
ved siden av fører. Pendler mellom fluktstart og kontroll.
|
Oppholder seg i hovedsak bak fører.
Pendler mellom fluktstart og kontroll.
|
K
A
Bakker lengere enn båndets lengde
eller forlater stedet. Alt. flykter.
|
3,3
|
3,3
|
-
|
||
8d SPØKELSER Nysgjerrighet
|
A
Går fram når fører har tatt av fig.
hodeplagg/går ikke fram innen tid.
|
V Går fram når fører snakker med fig.
og roper på hunden.
|
K
A
Går fram til spøkelser når fører
står ved siden av.
|
Går fram til spøkelset når fører har
gått halve avstanden.
|
Går fram til spøkelset uten hjelp.
|
2,3
|
2,4
|
-0,1
|
||
8e SPØKELSER Kontakt
|
A
Avviser eller unngår kontakt
forsøk/tar ikke kontakt innen tiden.
|
Aksepterer kontakten fra spøkelset
uten å besvare den.
|
Besvarer kontakten fra spøkelset.
|
K
A V
Tar selv kontakt med spøkelset.
|
Intensiv kontaktatferd mot
spøkelset. Kan for eksempel hoppe og bjeffe.
|
3,3
|
3,2
|
0,1
|
||
9a LEK 2 Lekelyst
|
Leker ikke.
|
K
Leker ikke, men viser interesse.
|
starter langsomt, blir aktiv, leker.
|
A
A V Starter raskt, leker aktivt.
|
Starter veldig raskt, leker veldig
aktivt.
|
3,5
|
3,7
|
-0,2
|
||
9b LEK 2 Griping
|
Griper ikke.
|
K
Griper ikke, snuser bare på
gjenstanden.
|
A
A
griper forsiktig, eller nølende med fortennene.
|
V Griper direkte med hele munnen.
|
Griper direkte, hugger gjenstanden i
farten.
|
3
|
3,3
|
-0,3
|
||
10 SKUDD
|
K
A
Viser ingen berørthet. Rask kontroll
og siden helt uberørt.
|
A V Avtagende kontroll under
lekpassivitet. Deretter uberørt.
|
Retter interessen mot skytter,
publikum eller annet, men returnerer til lek/passivitet.
|
Avbryter lek eller passivitet. Låser
seg mot skytter eller annet. Returnerer ikke til lek/passivitet.
|
Berørt, redd. Alt. vil forlate
plassen, forsøker å flykte. Alt. føreren avstår fra skudd.
|
1,5
|
2,3
|
-0,8
|
Her er to bilder av Vilja under MH'en. Over her er det lek. Og under her er det skrammelet, som Vilja går helt fram til uten hjelp. Hun går til og med litt PÅ det. :-D
Til dere tollereiere og oppdrettere som har lyst å få mentalbeskrivelse på hunden deres neste års. Sjekk terminlista tidlig og send inn påmelding. Raseråd toller blir nok å arrangere MH også neste år. :-) Det er veldig interresant og være med på, uansett hva du har hunden din for, greit å vite hvordan familiehunden er satt sammen mentalt. For dere som ikke driver med jakt/jaktprøver med tollerne er det en flott måte og få dokumentert mentale egenskaper før evt avl. I tillegg er det jo veldig viktig og få testet kullet etterpå for å se hvordan avkommene ble. Og for de som driver med bruks er det en nødvendighet med en Mentaltest før man får starte. :-)
Interessant lesing! :-)
SvarSlettDu har all grunn til å være fornøyd med A-kullet! Viljas karaktertest var forresten i juni i fjor.
:-) God helg!